Matkatoimisto puijasi 10 000 euroa mielenterveyskuntoutujilta

Verkossa on kaupattu kyseenalaisin keinoin matkapaketteja ja lentoja Bulgariaan.
Kotimaa 30.6.2015 07:30

Tamperelaisille nuorille myytiin Sofian-lennot, jotka peruttiin viime hetkellä. © Niclas Mäkelä

Suomesta Bulgariaan järjestettävissä matkoissa on paljastunut outoja piirteitä. Lentoja on peruttu viime hetkellä, ja jo maksetuista matkoista ja palveluista jätetty palauttamatta rahoja.

Yksi pettyneistä on tamperelaisen Sopimusvuori ry:n Verstas-toimintakeskus. Kolmen ohjaajan ja 15 nuoren mielenterveyskuntoutujan piti lentää 9. kesäkuuta viikoksi Sofiaan. Lennot oli tilattu suomenkieliseltä Bulgariaair.fi-verkkosivustolta.

Matka maksettiin jo helmikuussa, mutta lentojen varaustietoja eikä lippuja kuulunut.

”Oli omituista, että asiakaspalveluun ei tahtonut saada millään yhteyttä”, sanoo Verstaan johtaja Leena Ulmanen.

Asiakaspalvelusta lähetettiin sähköposti vain viisi päivää ennen lähtöä: Vähäisen kysynnän vuoksi matkanne on valitettavasti peruttu.

Peruutus herätti ihmetystä. Aikataulujen mukaan lentojen piti olla Turkish Airlinesin reittilentoja.

”Silloin tajusin, että meitä on huijattu”, Ulmanen sanoo.

Lippuihin oli käytetty 10 000 euroa EU-rahaa Erasmus Youth in Action -hankkeesta. Sopimusvuori ry osti itse korvaavat lennot, reissu Sofiaan toteutui.

Matkan jälkeen Bulgariaair.fi:n asiakaspalvelu viestitti, että rahat palautetaan.

Kun Sopimusvuoren antama takaraja umpeutui 22. kesäkuuta, yhdistys vei asian poliisille.

Jos rahoja ei palauteta kahdessa viikossa, käynnistyy rikostutkinta tai sitten tapaus etenee osapuolten välisenä riita-asiana käräjäoikeuteen.

 

Tapaus ei ole ainoa.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston alainen Euroopan kuluttajakeskus on saanut useita ilmoituksia peruutetuista Bulgarian-matkoista.

”Meillä on pöydällä 6–7 tapausta, joissa on 500–2000 euron saatavia”, kertoo keskuksen johtaja Leena Lindström. ”Rahat on luvattu palauttaa, mutta se on ollut jatkuvaa vedätystä.”

Bulgarian kansallinen lentoyhtiö Bulgaria Air aloitti lennot Suomeen vuonna 2005. Helsinki­-Vantaan toimistosta vastasi Alexander Kostadinov.

Kaupparekisteritietojen mukaan Kostadinov pyöritti Alteko Trading -nimistä yritystä, jonka aputoiminimenä oli Bulgaria Air.

Yritykset lakkautettiin reilu vuosi sitten. Kostadinov ei pystynyt maksamaan valmismatkajärjestäjiltä vaadittavaa vakuutta, josta palautetaan ennakkomaksut esimerkiksi konkurssitilanteessa. Bisnes on siirtynyt Bulgariaan, Euroopan kuluttajakeskuksen mukaan Bulgaria Air Holidaysin nimellä.

”Näyttää siltä, että yrityksellä ei ole vakuuksia sen enempää Suomessa kuin Bulgariassa”, johtaja Lindström sanoo.

Ulosottorekisterin mukaan Kostadinov on jättänyt maksamatta veroja ja vuokria vuosina 2011–2015. Osa on hoidettu, mutta tuoreita rästejä on reilut 10 000 euroa.

Suomenkielisillä verkkosivuilla on lentoyhtiö Bulgaria Airin logo. On epäselvää, onko Kostadinov yhä lentoyhtiön asiamies vai myykö hän matkoja oman yrityksen nimissä.

”Tietojeni mukaan yrityksellä ei ole yhteyksiä Bulgarian kansalliseen lentoyhtiöön, mutta se hyödyntää sen nimeä ja mainetta”, Lindström sanoo.

Kiistatapauksissa luottokortilla maksaneet saavat rahansa luottokorttiyhtiöltä.

”Me voimme tiedottaa, varoittaa ja ohjata muita kuluttajia peräämään saataviaan oikeusteitse”, Lindström sanoo.

Voitto käräjilläkään ei takaa rahojen palautusta. Ei ole tietoa, selviytyykö yritys velvoitteistaan.

”Kuluttajalle syntyy helposti vain lisäkustannuksia.”

 

Nuorten mielenterveyskuntoutujien toimintakeskus Verstas kärsii arviolta 14 000 euron menetykset ylimääräisten matkakustannusten takia. Se on iso lovi Verstaan pienessä budjetissa.

”Hienoa on se, että saimme kuitenkin järjestettyä toiminnanjohtajan suostumuksella korvaavat lennot”, johtaja Leena Ulmanen sanoo.

”Pystyimme näyttämään nuorille, että ongelmista selvitään aina.”

Alexander Kostadinov ja lentoyhtiö Bulgaria Air eivät vastanneet Suomen Kuvalehden yhteydenottoihin.