Matkatoimisto Bulgaria Air: Näin liikemies vedätti asiakkaita ja viranomaisia vuosien ajan

SK tutki: Kymmenistä petoksista epäilty tunnettiin kielitaitoisena herrasmiehenä.
Kotimaa 20.5.2016 12:30

Kun klikkaat kuvan oikean ylänurkan nuolia, näet kuvituksen kokonaan. © Vesa Lehtimäki

Sähköposti saapui 2. kesäkuuta 2015.

Vähäisen kysynnän vuoksi matkanne on valitettavasti peruttu. Pahoittelemme syvästi että ilmoitus asiasta tulee näin myöhään.

Toimintakeskus Verstaan johtaja Leena Ulmanen ei ollut uskoa viestiä todeksi.

Ryhmä nuoria mielenterveyskuntoutujia oli jo lähes vuoden suunnitellut ainutlaatuista matkaa Tampereelta Bulgarian Sofiaan.

Ja nyt, vain viikko ennen lähtöä, lennot oli peruttu.

Lippuja oli etsitty netistä, nykyturistin matkatoimistosta. Suomenkielinen Bulgaria Air vaikutti luotettavalta. Verkkosivulla oli lentoyhtiö Bulgaria Airin tunnus, ja tarjolla oli runsaasti lentoja ja pakettimatkoja. Laskettelumatkojen hullut hintapäivät, mainoksessa hehkutettiin.

Matkaa ei voinut itse varata verkossa, vaan tilaus piti lähettää sähköpostitse asiakaspalveluun.

Ulmanen oli neuvotellut hintaa alas: Olemme kolmannen sektorin nuorten mielenterveystyötä tekevä paikka, jolla on rahat tiukalla. Ja Bulgarian päässä ei ole myöskään paljon rahaa.

Tinkaus kannatti. Tarjous oli edullisin, 10 375 euroa. Se sisälsi lentoliput ja lentokenttäkuljetukset. Myös bulgarialaisille nuorille, jotka olivat tulossa vastavierailulle Suomeen.

Projektille oli myönnetty EU-rahaa. Verstas oli maksanut lennot kuukausia etukäteen. Liput oli luvattu toimittaa 1–2 viikkoa ennen lähtöä.

Ulmanen oli ymmällään. Miten lennot voi perua vähäisen kysynnän vuoksi, sillä ilmoitetut aikataulut ovat Turkish Airlinesin reittilentoja?

Äkkiä hän epäili: Meitä on huijattu, rahat ovat mennyttä, mitään matkaa ei tule.

Ulmanen aprikoi, kuka on se mies, joka oli vastannut asiakaspalvelun numerossa. Hän oli ollut kohtelias, puhunut täydellistä suomea.

 

Ensimmäinen ilmianto oli tehty yli kahta vuotta aiemmin, huhtikuussa 2013.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston apulaisjohtaja Petteri Lehtonen luki sähköpostista asiakkaan vihjeen: Matkatoimisto Bulgaria Air käyttää luvatta verkkosivullaan lentoyhtiö Bulgaria Airin logoa.

Lehtonen muisteli nähneensä matkatoimiston lehtimainoksen. Se ei herättänyt epäilyjä. Eikä kaikkea millään ehtinyt tarkistaa; virastossa kolme työntekijää valvoo 750 matkatoimistoa.

Valmismatkoja kauppaavan matkatoimiston on maksettava vakuus. Sillä varmistetaan, että kuluttaja saa rahansa takaisin, jos yritys ajautuu konkurssiin.

Lehtonen törmäsi visaiseen pulmaan: mikä yhtiö on matkatoimisto Bulgaria Airin taustalla?

Tietoa ei ollut nettisivulla, eikä asiakaspalvelu vastannut. Lentoasemista vastaava Finavia auttoi jäljityksessä. Selvisi että Helsinki-Vantaan terminaalissa 2 oli toimisto, jonka oli vuokrannut Alteko Trading ky. Yksi sen lukuisista aputoiminimistä oli matkatoimisto Bulgaria Air.

Yritys ei ollut valmismatkarekisterissä. Se saattoi olla tietämättömyyttä, Lehtonen ajatteli. Siksi virasto lähetti kirjeen ja kehotti firmaa rekisteröitymään.

Toukokuussa 2013 Alteko Trading pyysi vapautusta vakuudesta.

Liikemies väitti laskuttavansa matkat vasta jälkikäteen. Viranomaisesta selitys ei ollut uskottava.

Lehtonen arvioi Alteko Tradingin ”perusputkaksi”, pieneksi matkatoimistoksi, jonka pitäisi maksaa 50 000 euron vakuus.

Marraskuussa 2013 virasto muistutti yrittäjää vakuudesta. Ei vastausta kirjeeseen. Tammikuussa 2014 uusi vaade. Nyt yhtiön toiminta uhattiin kieltää. Ei vastausta. Vielä kolmas kirje. Jos yhtiö ei talleta vakuutta, kielto astuu voimaan 3.2.2014.

Päivä määräajan jälkeen, 4. helmikuuta, Alteko Trading vastasi. Ohessa oli kopio patentti- ja rekisterihallitukseen jätetystä yhtiön lopettamisilmoituksesta.

Virallisesti matkatoimiston taru oli Suomessa loppu.

 

Lennot Helsingistä Burgasiin ja takaisin. Majoitus viiden tähden Lighthouse-hotellissa. Viisi kierrosta golfia, retki viinitilalle.

Heinäkuussa 2014 espoolainen Timo Vuorinen oli varannut itselleen ja ystävälleen lomamatkan Bulgariaan. Yhteishinta: 2 326 euroa. Eräpäivä: heti.

Viikko ennen matkaa, 4. lokakuuta 2014, asiakaspalvelusta saapui viesti. Hyvä Asiakkaamme! Valitettavasti vähäisen kysynnän vuoksi matkanne on peruuntunut.

Vuorinen oli vahvistanut varauksen bulgariaair.fi-sivulla. Hän luuli, että matkatoimiston taustalla on Bulgarian kansallinen lentoyhtiö Bulgaria Air.

Yhtiön lakimies vastasi: lentoyhtiö ei ole matkatoimisto.

Bulgaria Airilla ei ehdottomasti ole mitään tekemistä tämän epämiellyttävän tapahtuman kanssa.

 

Vuorisen tapaus päätyi lopulta Euroopan kuluttajakeskukselle.

EKK valvoo kuluttajien etuja rajat ylittävässä kaupassa. Keskus on osa Kilpailu- ja kuluttajavirastoa, joka levittäytyy korkeaan toimistotaloon Helsingin Hakaniemessä. Saman katon alla toimii viraston valmismatkaosasto.

Sen apulaisjohtaja Petteri Lehtonen oli vinkannut EKK:n johtaja Leena Lindströmille: seuraa, jatkaako matkatoimisto Bulgaria Air toimintaansa jossain muussa maassa.

Yhtiö löytyi – Bulgarian kaupparekisteristä.

Lakkautetun Alteko Tradingin johtajalla oli uusi matkatoimisto, nyt nimellä Bulgaria Air Holidays.

Yritys ei ollut maksanut vakuutta Bulgariassa. Mutta tapaus ei kiinnostanut sikäläisiä viranomaisia, sillä yritys markkinoi vain suomeksi suomalaisille kuluttajille. Suomesta taas vakuutta tai uhkasakkoa ei voinut asettaa, sen kielsi EU-direktiivi.

Matkanjärjestäjä oli piilossa, valvonnan harmaalla alueella.

Tapaus tunnettiin myös Suomen kuluttajariitalautakunnassa. Vastaajaa ei tavoitettu, siksi lautakunta ei voinut edes käsitellä kymmenkuntaa riitaa.

Myös Euroopan kuluttajakeskuksen johtaja Lindström oli kummissaan.

Bulgaria Air Holidaysin osoite oli Varnan kaupungissa, huvila-alueella. Ei toimintaa. Helsinki-Vantaan toimistolla ei ollut ketään. Asiakaspalvelun numerosta ja sähköpostista ei vastattu.

Aivan kuin maa olisi nielaissut yrittäjän.

Lokakuussa 2014 Lindström kirjoitti yhdelle pettyneistä matkustajista. Keskus ei ollut tavoittanut yrittäjää ”pitkällisen selvitystyön jälkeen”. Kuluttaja voisi haastaa hänet oikeuteen, mutta sekin edellyttäisi, että ”asian saisi annettua tiedoksi vastapuolelle”.

Edes rikosilmoitus ei välttämättä etenisi, Lindström totesi. Poliisi ei tutki, jos kyse ei ole vähintään useista tuhansista euroista.

Matkat piti maksaa aina tilille, luottokortti ei käynyt. Se tarkoitti, että ongelmatapauksissa rahoja ei saisi takaisin luottokorttiyhtiöstä.

Kuluttajat olivat vailla suojaa, liikemiehen armoilla.

 

Viranomaisia välttelevän liikemiehen tapaus vaivasi Lindströmiä, kokenutta kuluttajaviranomaista.

Euroopan kuluttajakeskuksella ei ole valtuuksia uhata kiellolla tai uhkasakolla. Keskus voi vain sovitella kiistoja.

Mutta Lindström tiesi, mitä pakoilevat yrittäjät pelkäsivät: julkisuutta.

Marraskuussa 2014 hän lähetti Bulgaria Air Holidaysille ukaasin. Koska jatkatte edelleen matkojen markkinointia suomalaiskuluttajille, harkitsemme lehdistötiedotteen laatimista aiheesta.

Nyt yrittäjä vastasi heti, pahoitteli tapahtunutta.

Johtaja Lindström oli tyytyväinen. Uhkaus oli auttanut. Syntyi kymmenen sovintoa. Mutta osa kuluttajista jäi yhä ilman rahojaan. Ja pian uusia tapauksia kertyi Euroopan kuluttajakeskukseen.

Alkuvuonna 2015 matkayrittäjä katkaisi yhteydenpidon Lindströmiin, tällä kertaa lopullisesti.

 

Espoolainen Daniel Gergov tapasi lomailla vaimon kanssa lapsuutensa maisemissa Mustanmeren rannoilla. Kesällä 2015 lähtö oli heinäkuun puolivälissä.

Hän oli hankkinut lennot hyvissä ajoin helmikuussa – ensi kertaa bulgariaair.fi-sivulta.

Matkanjärjestäjä yritti muuttaa lentoja kymmenen päivää ennen lähtöä. Gergov oli tiukkana. Ei käy, hotelli oli jo varattu. Gergovin tytär lapsineen oli pakkoraossa. Matka olisi peruuntunut, jos hän ei olisi suostunut vaihtoon Finnairilta Thomas Cookille, paljon huonommilla lentoajoilla.

Kuukauden lomalla Daniel Gergov yritti nauttia Kultahietikon auringosta.

Mutta huoli yltyi päivä päivältä. Paluulippuja ei kuulunut. Suomeen piti palata Tjäreborgin tilauslennolla. Kolme päivää ennen lähtöä Tjäreborgista jätettiin viesti Gergovin kännykkään: lennot on varattu mutta ei maksettu.

Gergov soitti takaisin. Mutta toimisto oli sulkeutunut viikonlopuksi. Vaimo valvoi ja murehti. Oli sovittu tärkeä meno, miten hän pääsisi Suomeen.

Maanantaina Tjäreborg vaati yhä maksua. Gergov kieltäytyi lunastamasta lippuja kahteen kertaan.

Lopulta, vähän ennen lähtöä, saapui ilmoitus: lennot on maksettu.

 

Palattuaan Suomeen Gergov ripitti puhelimessa Bulgarian-matkat myynyttä liikemiehestä.

”En olisi uskonut, että voit tehdä minulle tällaisen tempun!”

Hän oli se asiakaspalvelun tuntematon miesääni, joka oli ottanut matkatoimisto Bulgaria Airin tilauksia vastaan.

Gergov tunsi hänet, 30 vuoden takaa.

Liikemies oli syntynyt Kaakkois-Suomessa. Jo lapsena hän oli kulkenut bulgarialaisen isänsä kanssa suurlähetystön juhlissa Helsingissä. Perheen suomenruotsalainen äiti oli työskennellyt matkaoppaana.

Poika seurasi äitinsä jalanjälkiä.

Vuonna 2005 häntä oli haastateltu Suomi–Bulgaria-ystävyysseuran lehteen. Liikemies esiintyi lentoyhtiö Bulgaria Airin Suomen-toimiston vetäjänä. Messuille hän osallistui Bulgarian valtion matkatoimiston kanssa.

Hän liikkui bulgarialaisten pienessä sisäpiirissä, vaikutti Club Bulgariassa ja osallistui lähetystön tapahtumiin. Herrasmies, joka vaihtoi kieltä suomesta ruotsiin ja bulgariaan.

Lentoyhtiö Bulgaria Air lopetti charterit Suomeen vuonna 2011. Mutta yrittäjä jatkoi, yhden miehen matkatoimistona. Nettisivuilla hän käytti yhä lentoyhtiö Bulgaria Airin logoa ja lentokoneen kuvaa, vaikka varasi lentoja useilta eri lentoyhtiöiltä.

Bulgarialaiset ja ystävyysseuran suomalaiset olivat tyytyväisiä, kunnes vuonna 2015 alkoi liikkuja huhuja. Lentoja oli peruttu, aikatauluja muutettu, matkatavaroita jätetty maksamatta.

Jotakin oli pielessä.

 

Heinäkuussa 2015 lentoyhtiö Bulgaria Air lähestyi sähköpostitse Suomen Viestintävirastoa.

Lentoyhtiö vaati bulgariaair.fi-osoitteen peruuttamista, koska se ”loukkasi heidän oikeuksiaan ja mainettaan”.

Virasto selvitti vastauksessaan: bulgariaair.fi on laillinen verkkotunnus. Se oli myönnetty ennen kuin lehtoyhtiö oli rekisteröinyt ja suojannut oman tavaramerkkinsä.

Virasto muistutti, että sen tehtävä ei ole valvoa, onko sivustolla laitonta tai valheellista tietoa.

Vain poliisi voi puuttua verkkosivuston sisältöön, virasto huomautti.

Verkko-osoite oli Alteko Tradingin, yli vuosi sitten lakkautetun matkatoimiston nimissä. Lopetettu yritys on yksi peruste perua osoite. Mutta jos verkkotunnuksen haluaa siirtää yritykseltä yksityiselle henkilölle, se on lain mukaan mahdollista.

Virasto otti yhteyttä matkanjärjestäjään. Pian bulgariaair.fi-osoite siirtyi liikemiehen nimiin.

Kaupankäynti saattoi jatkua entiseen malliin.

 

Matkatoimisto Bulgaria Air ei palauttanut rahoja nuorille mielenterveyskuntoutujille. Mutta he pääsivät sittenkin Tampereelta Sofiaan kesällä 2015. Sopimusvuori, Verstaan rahoittaja, kustansi uudet lennot.

Viikko oli täysosuma. Nuoret nauttivat helteisestä miljoonakaupungista, retkestä vehreälle maaseudulle ja uusista ystävistä.

Reissun jälkeen Verstas teki rikosilmoituksen. Mutta tutkinta seisahtui alkuunsa; poliisi ei saanut koko kesän aikana selville, kenelle matkatoimiston ilmoittama tilinumero kuului.

Yhdistys pommitti asiakaspalvelua sähköposteilla. Ei vastausta.

Syyskuussa yhdistys vaati taas kerran rahojen palautusta. Toivottavasti sinussa on yhtään inhimillisyyttä, jotta palautat rahat mielenterveyskuntoutujille.

Yllättäen asiakaspalvelu vastasi kahden tunnin kuluttua, ensi kerran yli kolmeen kuukauteen.

Valitettavasti palautus on viivästynyt johtuen toiminnan päättymisestä.

Matkatoimistoon pettyneet asiakkaat olivat vaihtaneet kokemuksiaan sähköpostitse. Eräs heistä halusi testata, oliko toiminta todella päättynyt. Hän tiedusteli lentolippuja kahdelle aikuiselle ja lapselle.

Vastaus saapui samana päivänä.

Meillä on ilo tarjota seuraavasti, viesti alkoi.

Tarjouksen mukaan nelihenkinen perhe lentäisi Helsingistä Varnaan ja takaisin 820 eurolla.

 

Matkatoimisto oli luvannut maksaa rahat mielenterveyskuntoutujille lokakuun viimeiseen päivään mennessä.

Rahoja ei palautettu. Yhteenkään viestiin ei enää vastattu.

Eurooppaan kuluttajakeskuksen johtaja Leena Lindström sai lisää postia. Jo parinkymmenen asiakkaan matka oli peruttu mutta rahat olivat palauttamatta.

Olisiko kuluttajia pitänyt varoittaa jo vuosi sitten, syksyllä 2014, Lindström pohti. Ei, silloin yrittäjä halusi vielä sovitella. Entä kesällä 2015? Ehkä. Toisaalta julkinen varoitus olisi vahingoittanut yrityksen mainetta, sen liiketoiminta olisi vaikeutunut pysyvästi.

Mutta nyt matkanjärjestä kieltäytyi järjestelmällisesti yhteistyöstä.

Lopulta, 1.12.2015, Euroopan kuluttajakeskus julkaisi tiedotteen otsikolla: Varoitus Bulgaria Air Holidaysista. Katso mistä varaat Bulgarian-matkan.

 

Varoituksesta kului kolme päivää, kun matkanjärjestäjä istui Pasilan poliisitalossa.

Hän oli saapunut kuultavaksi kutsusta, sovittuna aikana.

Matkanjärjestäjä kertoi lopettaneensa liiketoiminnan kannattamattomana. Maksurästejä oli useita tuhansia euroja, hän myönsi. Mutta kaikki matkustajat saisivat rahansa takaisin.

Tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Heikki Sandberg päätti: Annetaan miehelle mahdollisuus.

Poliisi antoi yritäjälle maksuaikaa. Mutta tämä lipsui lupauksistaan, lykkäsi aina viimeistä maksatuspäivää.

Vuosi 2016 vaihtui. Verkkosivulla markkinoitiin talven hiihtomatkoja.

 

Tammikuussa 2016 Pekka oli lähdössä laskettelumatkalle Bulgariaan Banskoon. Vähän ennen lähtöä neljän hengen matka oli peruttu. Syy: toiminta päättynyt.

Euroopan kuluttajakeskuksen tuore varoitus bulgariaair.fi-sivusta oli mennyt ohi silmien.

Pekka ihmetteli, miksi poliisi ei sulje matkatoimiston nettisivua. Hän alkoi itse selvittää liikemiehen taustoja ja perusti Facebookiin petettyjen ryhmän.

Viimein hän houkutteli liikemiehen soittamaan poikansa puhelimeen.

Luurin päässä miellyttävä ääni kehui hotellin sijaintia. Kesken puhelun Pekka kertoi oikean nimensä ja alkoi vaatia saataviaan. Liikemies lupasi palauttaa rahat ”mahdollisimman pikaisesti”.

”Kiitos ja hyvää viikonloppua”, hän päätti puhelun.

Mies on patologinen valehtelija, Pekka ajatteli. Hän päätti toimia samalla logiikalla, pelata kovaa peliä. Viestissään hän uhkasi lähettää omat perijät matkanjärjestäjän luo, jos saatavia ei palauteta.

Pekan tilille siirrettiin vaaditut 2 600 euroa – sovittuna päivänä.

 

Liikemies vangittiin Helsingin käräjäoikeudessa 6. huhtikuuta 2016. Oli kulunut kolme vuotta siitä, kun oudosta matkatoimistosta oli jätetty ensimmäinen vihje kuluttajaviranomaiselle.

Vangitsemisoikeudenkäynnissä rikoskomisario Heikki Sandberg totesi, että epäilty oli ”sotkenut tutkintaa asianomistajia ja viranomaisia erehdyttämällä”.

Poliisikuulustelussa annetut lupaukset rahojen palautuksesta ja yrityksen lopettamisesta olivat olleet sumutusta.

”Kyse on ollut puheista vailla katetta”, Sandberg totesi.

Käräjillä epäilty kertoi viranomaiselle: hän oli oma-aloitteisesti sulkenut bulgariaair.fi:n sivun.

Poliisin julkaistua tiedotteen rikosilmoituksia kertyi lisää. Liikemiestä epäiltiin lähes 30 petoksesta, kaksi niistä oli törkeää. Asianomistajia oli 87, rikoshyöty arviolta 80 000 euroa.

Kahden viikon kuluttua epäilty vaati pääsyä vapaaksi.

Hän kiisti syyllistyneensä rikokseen.

”Liiketoiminnassa epäonnistuminen ei ole rikos”, hän totesi oikeudessa.

Tutkinnanjohtaja Sandbergistä matkustuskielto ei olisi riittävä pakkokeino. Epäilty saattaisi yhä jatkaa liiketoimintaa ja sotkea tutkintaa.

Asiakkaiden suomalaiselle ja bulgarialaiselle tilille maksamat rahat olivat kateissa.

Oikeus päätti jatkaa vangitsemista.

 

Bulgaria Airin matkatoimisto oli yksityisasunnossa Kaivopuistossa, hienostoalueella. Vanhasta kivitalosta avautui näkymä merelle ja läheiseen Uunisaareen.

Petoksista epäilty liikemies asui vuokralla, Bulgarian suurlähetystön osakkeessa.

Mutta varaton hän ei ole.

Liikemies ja hänen vaimonsa omistavat kerrostaloasunnon Espoossa.

Kolme viikkoa ennen yrittäjän tutkintavankeutta, maaliskuussa 2016, Espoon käräjäoikeus antoi yksipuolisen tuomion: pariskunta velvoitetaan maksamaan asunto-osakeyhtiölle lähes 8 000 euroa maksamattomia vastikkeita.

Liikemies oli vuokrannut huoneiston ja vaatinut 2 200 euron takuun. Vuokralainen ei saanut rahaa koskaan takaisin.

Kaikkiaan ulosotossa on lähes 50 000 euron velat. Taloyhtiö toivoo, että ulosottovirasto ulosmittaa ja myy asunnon, joko vapailla markkinoilla tai nettihuutokaupassa.

Nyt asunto on lukittuna, taloyhtiön hallussa.

 

Petoksista epäilyn matkanjärjestäjän vangitsemista jatkettiin 6.5.2016. Hän ei vastannut Suomen Kuvalehden yhteydenottopyyntöihin. Haastateltava Pekan nimi on muutettu.