Luottamuksellinen rekrytointipuhelu kuului junassa – näin bloggaaja tarttui asiaan

Kotimaa 22.10.2010 14:15
Juna puhelin Puhelu junassa. Kuvan henkilö ei liity juttuun. Kuva Pasi Autio / Lehtikuva.

Mitä tehdä, jos kuulee vaikkapa junassa keskustelun, jota ei ole tarkoitettu muiden korville?

Hämeenlinnalainen tietokirjailija ja kouluttaja Katleena Kortesuo kuuli. Junamatkalla torstaina 21. lokakuuta hän joutui todistamaan takanaan käytyä äänekästä puhelinkeskustelua. Siinä rekrytointiyrityksen työntekijä haastatteli ensin työnhakijaa, kovaan ääneen. Sitten hän soitti toisen puhelun. Epäselväksi eivät jääneet hakijan nimi ja työhistoria.

”Keskustelusta sai sen käsityksen, että rekrytointifirma keksii tekosyitä, miksi työntekijä ei saa hakemaansa paikkaa”, Kortesuo sanoo.

Kortesuon ratkaisu oli kirjoittaa aiheesta blogiinsa samana iltana. Ennen tarinan julkaisemista hän teki kuitenkin taustatutkimusta: soitti työnhakijalle, jonka asiat olivat päätyneet junamatkustajien kuultavaksi sekä otti selvää kyseisestä rekrytointiyrityksestä.

Nyt linkki blogitekstiin leviää Facebookissa.

Miksi kirjoitit tapauksesta blogissasi?

”Kun kuulin puhelun, minua alkoi todella sapettaa – pulssi kävi korkealla. Mietin, menenkö keskeyttämään puhelun. Mutta se ei olisi johtunut muuhun kuin kyseisen tilanteen katkeamiseen.”

”Myönnän, aihe oli mehukas. Olisin vain voinut soittaa firmaan ja antaa palautetta. Mutta olisiko mikään kehittynyt, syntynyt yhteiskunnallista keskustelua? Eihän yhteiskunta toimi niin, että jos saamme tietää epäkohdan, soitamme asianomaiselle taholle ja toivomme, että asia korjaantuu.”

Mikä merkitys on ollut sillä, että otit tapauksen esiin?

”Isoin merkitys tällä on kyseiselle firmalle ja tälle työntekijälle. Yrityksen toiminta on ollut esimerkillistä. Olen puhunut hallituksen puheenjohtajan kanssa, ja hän on osallistunut keskusteluun blogissani. Heillä on kova paikka, mutta he ovat hoitaneet tilanteen taitavasti.”

”Mielestäni bloggareilla on tiettyjä eettisiä velvoitteita samoin kuin toimittajilla, esimerkiksi vastineen mahdollisuus. Jos tässä tapauksessa kyseessä olisi ollut pieni yhden tai kahden hengen yritys, en olisi postannut siitä.”

Mikä tapauksessa on ollut yllättävintä?

”Yllättävintä on ollut nopeus, jolla asia levisi. Torstai-iltana blogissa kävi 2700 lukijaa. Perjantaina iltapäivään mennessä lukijoita on jo 6500 eli selvästi enemmän kuin normaalisti.”

Oletko kuullut samantyyppisiä keskusteluita aiemminkin?

”Olen kuullut, kun puhuttiin perheessä olevista mielenterveysongelmista ja itsemurhayrityksistä. Olen myös huomannut, että läppäreillä käydään läpi esityksiä, joista voi näkyä firman salaista aineistoa. Nelisen vuotta sitten näin junassa powerpoint-esityksen, jossa Posti analysoi organisaationsa muutosvalmiutta. Käsittämätöntä, ja aika noloa.”

Millaista palautetta olet saanut?

”Yleisesti kannustavaa. Blogin kommenteissa on ollut negatiivisia anonyymeja kommentteja. Se johtuu ehkä siitä, että tilanne on saattanut liipata liian läheltä omaa arkea – kyseessä voi olla vaikka rekrytointikonsultin kaveri tai äiti.”

”Tiedostin, että kaikki eivät tätä tekisi. Sontaa saattaa tulla niskaan. Näin, että kirjoittamisesta on kuitenkin enemmän hyötyä kuin haittaa, hyötyä nimenomaan yhteiskunnan ja keskustelun kannalta.”

Mitä sanoo rekrytointiyritys?

Kortesuon tarinan yritys on Empore Oy. Sen toimitusjohtaja Markus Huhdanpää sanoo, että blogissa kuvattu tapaus vastaa todellisuutta.

”Luottamus on meille tärkeä toiminnan kulmakivi. Olemme olleet yhteydessä kaikkiin tapauksen osapuoliin, käsitelleet asian sekä välittäneet pahoittelumme. Meidän kannaltamme on ikävää, että bloggaaja ja koko junan vaunu on kuullut tilanteessa vain toisen osapuolen puheen. Koko keskustelun sisältö ei ole noin raadollinen.”

Huhdanpää sanoo, että tapauksen johdosta Emporessa on kerrattu toimintatapoja ja ohjeita sekä painotettu niiden noudattamista.

”Emme käsittele asiakasyritystemme tai yksittäisten henkilöiden nimiä julkisilla paikoilla tai edes toimistossa, jonka ovi on auki.”

Huhdanpään mukaan junassa äänessä ollutta työntekijää on ohjeistettu uudestaan toimimaan yhtiön arvojen ja periaatteiden mukaan.

”Jokainen meistä tekee varmasti työssään virheitä. Tämä on meille ja monelle muulle yritykselle hyvä muistutus ammattimaisista toimintatavoista. Voin vakuuttaa, että näitä tapauksia ei enää tule.”