Lukemispelin keksijä: Suomea ja ruotsia oppii helposti, englantia ei

Maailmalle leviävää Ekapeliä käyttää jopa 20 000 suomalaislasta joka päivä.
Kotimaa 10.5.2014 15:00
Ekapelin idea on yksinkertainen: ensin valitaan kirjain sen mukaan, mitä pelin ääni sanoo. © Niilo Mäki Instituutti / Jyväskylän yliopisto

Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että englantilainen pikku-Sam oppii lukemaan jopa kaksi vuotta myöhemmin kuin suomalainen koululainen Sami?

Syynä on se, että englannin kielessä ei ole juuri lainkaan kirjaimia, jotka äännettäisiin aina samalla tavalla kuin kirjoitetaan: kirjaimen ääntäminen vaihtelee sen mukaan, minkä kirjoituksen yhteydessä se esiintyy.

Suomessa taas kirjoitettu kieli on täysin läpinäkyvää eli kirjain ääntyy johdonmukaisesti samana asiayhteydestä riippumatta.

”Suomen kielessä joka kirjaimella on oma äänteensä, ja joka äänteellä on oma kirjaimensa”, sanoo Jyväskylän yliopiston kehitysneuropsykologian professori Heikki Lyytinen.

 

Muun muassa tällaisia asioita Lyytinen on joutunut miettimään, kun hänen keksimäänsä GraphoGamea on viety ulkomaille. GraphoGame on peli, joka lupaa opettaa kenet tahansa lukemaan muutamassa viikossa.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu