Lennun kosketus

Kolumni: Tapaus Lennu on konkreettinen opetus mediataloudesta ja journalismin toimintalogiikasta, kirjoittaa Olli Seuri.

Profiilikuva
media
Teksti
Olli Seuri
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Tekemäni Sauli Niinistön Avoin kysymys -podcastin haastattelu julkaistiin Yle Areenassa tiistaina 8. syyskuuta kello 06.00. Muutama tunti julkaisun jälkeen sain viestin. Ilta-Sanomat oli tehnyt haastattelusta jutun: ”Sauli Niinistö paljastaa Ylellä: Tästä syystä Lennu-koira katosi julkisuudesta.”

Valittu uutiskulma nauratti, mutta olihan se hienoa, että podcast oli huomattu ja sitä siteerattiin. Pian nauruun tuli kuitenkin väkinäisyyttä. Podcastin julkaisija Yle nosti Lennun uutisetusivulle ja lopetti juttunsa: ”Presidentti Niinistön podcast-haastattelun Lennu-kommenteista uutisoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.”

Lennusta kasvoi lopulta varsinainen tapaus. Se nousi monien verkkojuttujen lisäksi Iltalehden lööppiin (9.9.2020), Helsingin Sanomien pääkirjoitukseen (10.9.2020), Ylen Aamun Jälkiviisaisiin (18.9.2020) ja Ylen Puoli seitsemän -ohjelmaan (21.9.2020).

 

Tapaus Lennu on ehdottomasti konkreettisin opetus, jonka olen saanut mediataloudesta ja journalismin toimintalogiikasta.

Totta kai tiesin, että perinteisessä mediassa eläinten ymmärretään olevan tehokkaita huomion kiinnittäjiä ja hyvän mielen levittäjiä. Siksi kysyin asiasta myös presidentiltä, kun aiheena oli hänen mediasuhteensa.

Ymmärrän siis hyvin, että Ilta-Sanomien toimittaja poimi haastattelusta juuri heidän yleisölleen olennaisen. Se kuitenkin käynnisti Lennun ympärille ihan oman keskustelunsa. Jokainen media halusi tästä omansa, kun huomasi, että Lennu vetää.

Lukuisat siteeraukset tekivät podcastini tai Ylen tässä yhteydessä näkyväksi. Niinistön haastattelulle tuli myös klikkejä, mutta ei kovinkaan paljoa kuunteluminuutteja. Monet Lennun perässä Yle Areenaan päätyneet eivät selvästikään olleet Avoin kysymys -sarjan ydinyleisöä.

Sitten se kaikkein tärkein: söpöissä eläimissä on valtava potentiaali paitsi median myös yleisön huomion kääntämiseksi. Toimittajien tulisikin olla tietoisia Lennun kosketuksesta.

Kreikan mytologiassa kuningas Midas kykeni muuttamaan kaiken koskettamansa kullaksi. Upealta vaikuttaneesta ideasta tuli tragedia, kun kuninkaan havittelema ruoka, juoma ja jopa oma tytär muuttuivat elottomiksi kultaesineiksi.

 

Kirjoittaja on tutkijatohtori ja Ylen toimittaja.