Lakkoja, riitoja, ulos kiky-sopimuksesta – joko taas AKT

Auto- ja kuljetusalan jääminen ulos laajasta keskitetystä ratkaisusta on työmarkkinahistoriassa pikemmin sääntö kuin poikkeus.
Kotimaa 10.9.2016 15:30
Bussilakko
Järjestäytymätön kuljettaja oikaisee lakkolaisten vinoon iskemää peruutuspeiliä pääkaupunkiseudun bussilakossa 1986. © Heikki Saukkomaa

Työmarkkinoiden kilpailukykysopimuksen lopullinen toteutuminen on ollut epävarmaa aivan syyskuun alkupäiviin saakka. Etenkin kunta-alan ammattiliitot ovat epäilleet Juha Sipilän (kesk) hallituksen aikeita ja empineet sopimuksen allekirjoittamista.

Nyt sopimus on syntymässä. Sen tavoitteiden toteutuminen selviää kuitenkin vasta myöhemmin. Suurin uhka tavoitteiden täyttymiselle syntyy SAK:laisen Auto- ja kuljetustyöväen liiton AKT:n jättäytymisestä sopimuksen ulkopuolelle.

AKT:n ulosjäänti ei ollut yllätys. Suomessa on tehty vuoden 1968 jälkeen 22 tulopoliittista kokonaisratkaisua, AKT on ollut mukana vain kymmenessä.

AKT on kahta viimeisintä palkkaratkaisua lukuun ottamatta varsin usein lähtenyt tavoittelemaan liittoneuvottelujen ja lakkojen kautta parempia sopimuksia, kuin mitä keskitettyyn ratkaisuun sitoutuneet liitot ovat saaneet.