Kymmenen salamaniskua lentokoneisiin poikkeuksellista, ukkonen lokakuussa ei tavatonta

Netta Vuorinen
Kotimaa 20.10.2011 12:45
Finnairin koneita palasi kentälle salamaniskujen takia. Kuva Roni Rekomaa / Lehtikuva.

Keskiviikkoiltana Etelä-Suomea riepotteli voimakas ukkosmyrsky. Sen vuoksi neljä Finnairin konetta joutui palaamaan takaisin Helsinki-Vantaalle, uutisoi Helsingin Sanomat.

Yhteensä kymmeneen koneeseen iski eilisillan aikana salama – neljä takaisin kentälle palannutta mukaan lukien. Määrä kuulostaa melko suurelta.

”Eilinen myrsky oli kieltämättä erittäin poikkeuksellinen”, kertoo tiedottaja Inka Ikonen Finnairilta. ”Kello viiden jälkeen koneita on ilmassa paljon, mutta näin montaa salamaniskua ei ole aiemmin tapahtunut näin lyhyessä ajassa.”

Kymmenestä koneesta neljä oli noussut ilmaan hetkeä aikaisemmin. Ne palasivat varmuuden vuoksi takaisin Helsinki-Vantaalle. Loput kuusi iskun saanutta konetta olivat saapumassa Helsinkiin. Ikonen kertoo, että jokainen kone pääsi laskeutumaan normaalisti.

Jos salama iskee lentokoneeseen, se tapahtuu usein juuri nousun tai korkeuden vähennyksen aikana. Silloin koneen etäisyys ukkospilviin on otollinen salamaniskulle.

Poikkeuksellista, ei tavatonta

Ilmatieteen laitoksen mukaan Suomessa havaittiin eilisiltana noin 200 maasalamaa, mikä on melko paljon vuodenaikaan nähden. Tavatonta se ei kuitenkaan ole.

Myräkkä johtui ilmamassojen lämpötilaerosta ja suotuisasta ilmankosteudesta. Voimakkaita ukkosmyrskyjä tavataan tosin yleisimmin kesähelteillä.

Myöskään salaman osuminen lentokoneeseen ei ole mitenkään harvinaista tai vaarallista. Matkustajakoneet saavat kukin keskimäärin yhden iskun vuodessa.

Pikainen kierros yhteisöpalvelu YouTubessa osoittaa, että koneeseen osuva salamanisku on kuitenkin kohtuullisen hurjaa katsottavaa.

Salamoiden aiheuttamia lento-onnettomuuksia on tapahtunut ihmisen ilmailuhistorian aikana, mutta niiden ”kulta-aika” oli 1940-1960 -luvuilla. Silloin salamanisku saattoi aiheuttaa esimerkiksi polttoainesäiliön räjähdyksen tai sähköjärjestelmien hyytymisen.

Nykyisin koneen matkustaville isku näkyy ja kuuluu, mutta ei aiheuta vaaraa. Modernien lentokoneiden runko johtaa sähköä entistä paremmin. Myös koneen sähkö- ja polttoainejärjestelmät on rakennettu tarkkojen vaatimusten mukaisesti.

Vaikka salamat eivät ole nykylentokoneille vaarallisia, lentäjät pyrkivät silti välttelemään ukkosrintamia parhaansa mukaan. Pilvissä esiintyvä turbulenssi ja raekuurot saattavat vaurioittaa lentokoneita. Salamasta saattaa jäädä koneen pintaan pieniä polttojälkiä, jotka korjataan pois ennen seuraavaa lentoa.

Keskustelu

Haarpilla jenkki poijaat laottaa Suomalaiselle taloudelle hieman jöötä Ja piiskaavat Kataista ruoskimaan omiaan paremmin!!!