Kupliva villitsi suomalaiset: 3,6 miljoonaa litraa kurkusta alas

Kotimaa 21.12.2010 15:00

Kuohuviini

Kuohuviinit vyöryvät suomalaisiin koteihin kuplivaa vauhtia. Kuluneena vuonna suomalaiset ovat nauttineet kuohuviinejä marraskuun loppuun mennessä yhteensä 3,6 miljoonaa litraa. Tästä samppanjan osuus on 237 000 litraa. Luvut kaunistuvat vielä merkittävästi, sillä suomalaiset ostavat kuohuviinejä eniten joulukuussa.

Kuohuviinien suosio on yllättänyt jopa asiantuntijat. Esimerkiksi samppanjan myynti kasvoi yli 46 prosenttia.

Luvut koskevat Alkon kautta tapahtuvaa myyntiä.

Kyseessä on jo useita vuosia kestänyt trendi, joka vain vahvistuu Alkon tuoteviestintäpäällikön Taina Vilkunan mukaan.

”Kulutus kasvoi pitkään kaikissa viiniryhmissä, mutta parin viime vuoden aikana puna- ja valkoviinien myynnin kasvu on ollut aika lailla nollilla. Kuohuviinien suosio on vain kasvanut”, Vilkuna kertoo.

Kyseessä on eurooppalaisittain ainutlaatuinen ilmiö. Kulutus on jatkunut talouspulmista huolimatta.

Kuohuviinit ovat olleet suosittu trendi maailmalla jo useamman vuoden. Vöyrään talouskasvun aikaan samppanjan myynti kasvoi niin rajua vauhtia, että samppanjaa tuottavan Champagnen aluetta sovittiin laajennettavaksi.

Finanssikriisi kuitenkin leikkasi menekkiä. Samppanjasta tuli imagohaitta, ja myynti laski. Esimerkiksi ravintoloiden päivällispöydissä Lontoon Cityn pankkiirit epäröivät, uskaltaako hinnakasta juomaa tilata ja nauttia samaan aikaan kun kansantalouksien kasvu kääntyi miinusmerkkiseksi.

Nyt menekki on palannut entisenlaiseksi.

Kuohuviiniä ei pelätä

Suomessa kuohuviinin suosioon on vaikuttanut se, että sitä ei enää pidetä pelkästään tervetuliaismaljana.

”Kuohuviiniä käytetään nyt myös ruokajuomana. Esimerkiksi alkuruoat mennään läpi kuplivalla. Seurustelussa kuohuviiniä käytetään yhä useammin. Sen käyttöä ei enää arkailla eikä juomaa pidetä liian arvokkaana”, Taina Vilkuna selittää.

Yksi suosioon vaikuttava tekijä on Alkon valikoiman laajentuminen. Hyllyissä on nyt myös edullisempia vaihtoehtoja. Pullollisen samppanjaa saa jo parilla kympillä. Myös pikkupulloja on tarjolla enemmän.

Kaiken kaikkiaan alkoholijuomien myynti laskee tänä vuonna. Marraskuun loppuun mennessä kaikkia juomia myytiin Alkossa lähes neljä prosenttia prosenttia vähemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Luvut ovat tästä huolimatta vakuuttavia: kaikki tuoteryhmät mukaan laskettuna alkoholia kaupattiin vajaat sata miljoonaa litraa.

Eniten myytiin punaviinejä, 23 miljoonaa litraa ja valkoviinejä 18 miljoonaa litraa. Seuraavana listalla ovat vodkat ja viinat (15,2) ja muut väkevät (8).

Taina Vilkuna näkee myynnin laskuun parikin syytä. Suomalaiset ovat oikeasti alkaneet juoda vähemmän ja juomatavat ovat muuttuneet. Viinaa ja vodkaa myytiin lähes seitsemän prosenttia vähemmän kuin vuonna 2009

”Toinen selittävä tekijä saattaa olla tilastoimattoman kulutuksen kasvu. Ulkomailta tuodaan alkoholia enemmän. Suomessa korotettiin veroja viime vuonna kaksi kertaa. Väkevissä alkoholijuomissa hinnat alkavat olla samaa tasoa kuin ennen vuoden 2004 veroalennusta”, Vilkuna kertoo.

Kuva Alko.