Kuntien iskulauseissa on luonnon vetovoimaa ja avaruuden tuntua – Kuinka syntyy hyvä slogan?

Haapajärvellä nuoret ideoivat kaupungille nettikampanjan ja mainoslauseen.
Kotimaa 29.12.2016 15:33
Vuonna 2009 Lappeenrantaan liitetyn Joutsenon mainos valtatie 6:n varrella. © Ari Nakari / Lehtikuva

Suomessa on 313 kuntaa, joista ainakin 88:lla on jonkinlainen iskulause tai -sana.

Kuntaliiton teettämän kuntien markkinointitutkimuksen mukaan kunnat painottavat mainonnassaan eniten elinympäristöä ja luontoa.

Se näkyy myös tunnuslauseissa: Inari ­–­ Voimakas luonnostaan, Juankoski – Vetovoimaa luonnostaan, Kemijärvi – Vedenvälkettä ja Vihreää Kultaa.

Muita tärkeitä teemoja ovat asuminen (Simo –­ Viihtyisän asumisen kunta), kunnan sijainti (Sastamalaan kuuluva Kiikoinen – Luontevasti lähellä –­ kaiken keskellä) ja lapsi- ja perheystävällisyys (Lapua –­ Perhekoon kaupunki).

Kuntaliiton viestinnän erityisasiantuntijan Jari Seppälän mukaan tunnuslauseet ovat kuntien markkinointia, jonka taustalla on pyrkimys houkutella paikkakunnille uusia asukkaita, yrityksiä ja matkailijoita.