Kotimaanlennoille voi käydä näin huonosti: Norwegian kaikkoaa, Finnair nostaa hintoja ja harventaa reittejä

Jatkaako Finnair säännöllistä reittiliikennettä Jyväskylän, Kajaanin, Kokkolan, Kemin ja Joensuun kentille myös koronakriisistä alkaneen ja marraskuun alkuun kestävän tauon jälkeen?
Tämä on pieni kysymys kriisissä kärvistelevälle Finnairille, mutta ainakin reaktioista päätellen erittäin suuri kysymys näille viidelle suomalaiselle kaupungille ja ainakin joillekin poliitikoille.
Perusasetelma on lähes yhtä vanha kuin kotimaan lentoliikennekin.
Vuosien varrella on usein kysytty, voiko ja pitääkö valtionenemmistöisen pörssiyhtiön ylläpitää kannattamatonta liiketoimintaa, vaikka se olisi pääomistajan eli siis valtion etujen mukaista?
Kysymys on erityisen ajankohtainen juuri nyt, kun yhtiö on hädässä täysin valtion varassa.
Valtio on luvannut takauksen 600 miljoonan euron tel-takaisinlainausluotolle ja eduskunta käsittelee parhaillaan valtuuksien antamista maan hallitukselle Finnairin auttamiseksi 700 miljoonalla eurolla.