Juttuja alihankintana

Journalistien ammattikunta jakautuu kahtia: yhtäällä ovat henkilöbrändit ja vakityösuhteet, toisaalla kasvoton resurssimassa, kirjoittaa Anu Koivunen.

Profiilikuva
media
Teksti
Anu Koivunen
Kirjoittaja on mediatutkija ja sukupuolentutkimuksen professori Turun yliopistossa.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

”A-lehdet irtisanoo toimittajia, koska se ei aio ratkaista journalismin kriisiä”, kommentoi Joanna Palmén Talouselämä-lehdessä MTV:n tietoja, että käynnissä olevissa yt-neuvotteluissa työpaikkansa menettävät kaikki Apu-lehden kirjoittavat toimittajat sekä osa yhtiön art directoreista ja graafikoista.

Aiemmin Journalisti-lehti uutisoi, että Suomen Kuvalehteäkin kustantavasta Otavamediasta lähtee tänä syksynä yli 20 journalistisen työn tekijää. Esimerkiksi valokuvaus ulkoistetaan. Journalistin tietojen mukaan valokuvaajia houkutellaan irtisanomisen jälkeen jatkamaan töitä freelanceyrittäjinä.

Molemmissa tapauksissa kyse on tuotantotavan muutoksesta, jossa journalismia tehdään toimitusten sijaan yhä enemmän alihankintaketjuissa. Mediatalojen palkkalistoilla halutaan pitää vain päälliköitä ja tuottajia, joiden tehtävänä on tilata sisältöjä tuotteisiinsa freelancereiden halukkaaksi oletetulta armeijalta.