Kiinalaiset löysivät Suomen: matkailijat kuluttavat yli 36 miljoonaa euroa

Kiinalaiset tutustuvat Suomeen sosiaalisessa mediassa ja ostavat matkoja online-toimistoista.

Finnair
Teksti
Pekka Anttila
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Kiinalaisten matkailijoiden määrä Suomessa kasvaa rajua vauhtia. Matkustajien lukumäärä ylitti viime vuonna ensimmäisen kerran sadan tuhannen rajan ja kasvoi lähes kolmanneksen. Tänä vuonna pelkästään kolmen ensimmäisen kuukauden aikana kiinalaisten osuus lisääntyi 30 prosenttia.

Ilmiön takana on Kiinan jatkuvasti vaurastuva ja kasvava keskiluokka. Vuonna 2012 kiinalaiset tekivät yli 80 miljoonaa ulkomaanmatkaa. Finpron seniorikonsultin Heli Menden mukaan matkailu koetaan myös statukseen liittyvänä asiana. Suomi on etenkin kokeneiden matkailijoiden suosiossa.

”Kiinalaiset haluavat ensin nähdä Euroopan suosituimmat kohteet, kuten Pariisin, Rooman ja Lontoon. Mutta sen jälkeen he haluavat tutustua puhtaaseen luontoon ja eksoottisiin elämyksiin, jotka ovat hyvien lentoyhteyksien lisäksi Suomen vahvuuksia.”

MEK:n tuoreen kyselyn mukaan kiinalaisturistit itse arvioivat käyttävänsä kaikista maista eniten rahaa Suomessa, noin 550 euroa yhtä matkaa kohden. Esimerkiksi Yhdysvalloissa rahaa kuluu noin 470 euroa, Ruotsissa 220 euroa.

Menden arvioi, että hyvin suunnitellulla myynnillä ja markkinoinnilla Suomella on mahdollisuus kaksinkertaistaa kiinalaisten matkailijoiden määrä vuoteen 2020 mennessä. Jos kulutus pysyy nykyisellä tasolla, kiinalaisten tuoman matkailutulon arvo voisi olla yli 70 miljoonaa euroa.