Revanssi päästöhinnoittelulle

puheenvuoro 20.07.2018 06:00
Kai Mykkänen ja Antero Vartia

Tutkimus on vahvistanut käsitystä siitä, että ihmiskunnan kannattaisi vähentää päästöjä nopeammin. Valitettavasti globaalit hiilidioksidipäästöt vain nousivat vuonna 2017. Edelläkävijyydelle on suuri tilaus. Jossain täytyy kaupallistaa, jotta ratkaisujen halpeneminen veisi ne nopeasti myös Aasiaan ja Afrikkaan.

Onneksi kuuluu hyvääkin. Halpoja päästövähennyksiä on löytynyt enemmän kuin 15 vuotta sitten luulimme. Vuonna 2016 uusiutuviin energiamuotoihin investoitiin enemmän kuin koskaan aikaisemmin ja enemmän kuin fossiilisiin. Tekniset läpimurrot on jo käytännössä tehty polttomoottorin syrjäyttämiseksi myös liikenteessä.

Euroopassa oletettua halvempi tie vuoden 2020 viidenneksen päästövähennystavoitteeseen johti samalla siihen, että päästötalkoiden ankkuriksi tarkoitettu päästökauppa menetti käytännössä otteensa. Päästöoikeuden hinta painui alkuvuosien 30 euron tasolta vuosiksi viiden euron tasolle. Sillä hinnalla se ei ratkaissut investointien suuntaa eikä riittänyt kääntämään ajojärjestystä hiilen ja kaasun välillä.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Kai Mykkänen ja Antero Vartia

Kai Mykkänen on sisäministeri (kok) ja
Antero Vartia kansanedustaja (vihr).

Sisältö