Junaliikenne avataan nopeasti kilpailulle – ”Helvetillistä uhkapeliä”

Ay-pomo uskoo VR:n voittojen valuvan ulkomaille ja maaseudun liikenteen heikkenevän.
Kotimaa 12.12.2015 08:30

VR:n junia päärautatieasemalla Helsingissä 28. elokuuta 2015. © Vesa Moilanen / LEHTIKUVA

Liikenne- ja viestintäministeriö aikoo avata kilpailun henkilöjunille vuonna 2017. Nopeimmillaan VR:n kilpailijat ajavat kiskoilla jo reilu vuoden kuluttua.

Konduktöörejä edustavan Raideammattilaiset JHL:n puheenjohtaja Vesa Mauriala pitää aikataulua ”ihan mahdottomana".

”Ruotsissa raideliikenteen avaaminen kilpailulle kesti 20 vuotta, Saksassakin yli 10 vuotta”, hän sanoo.

”Ministeriö pelaa nyt helvetillistä uhkapeliä.”

Lyhyessä ajassa pitää ratkaista monta asiaa: mitä kilpailutetaan, miten kilpailutetaan, kenen junilla kilpailijat ajavat, missä kalusto huolletaan. Yksin toimilupa ja turvallisuusselvitys vaativat valtavan paperityön.

Liikenne- ja viestintäministeriö perustelee kilpailun nopeaa avaamista kahdella syyllä: ostoliikenteen määrärahojen leikkaukset ja kova bussikilpailu ovat ajaneet junaliikenteen ahtaalle.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu