Jääkiekkoliitto ei tavoittele taloudellista menestystä MM-kisoissa

Kotimaa 27.4.2013 15:31
Mikko Kousa, Mikko Mäenpää ja Sveitsin Juraj Simek Euro Hockey Challenge -ottelussa 18. huhtikuuta Porissa. Kuva Heikki Saukkomaa / Lehtikuva.

Viime vuonna Helsingissä järjestetyt jääkiekon MM-kisat osoittautuivat rahasammoksi. Kotikisojen nettotulokseksi saatiin ennätykselliset 8,2 miljoonaa euroa, kun tuotoista oli vähennetty kulut. Ylivoimaisesti suurin tulonlähde oli lipunmyynti, joka tuotti 23,3 miljoonaa. Kalliit liput aiheuttivat kohtuuttomiin mittasuhteisiin paisuneen jupakan.

Vapun jälkeen Helsingissä alkavat toiset perättäiset MM-kisat yhdessä Tukholman kanssa. Mutta kun kiekko putoaa jäähän 3. toukokuuta, kaikki on toisin. Kisojen pääsihteerin ja Jääkiekkoliiton toimitusjohtajan Matti Nurmisen mukaan viime kevään voimakas keskustelu asetti järjestäjille reunaehdot sille, mitkä ovat ansaintamahdollisuudet tänä keväänä.

”Minimitavoite on nollatulos: kulut ja menot ovat molemmat noin 11,5 miljoonaa euroa”, Nurminen sanoo. ”Lippujen uuden hinnoittelun avulla me pystymme järjestämään kisat vastuullisesti, ja nyt tyydymme pienempään. Näiden kisojen ensimmäinen päämäärä ei ole taloudellinen voitto vaan hieno urheilutapahtuma.”

Lippujen hinnat on porrastettu oletetun kiinnostuksen mukaan.

Järjestäjien urakkaa on helpottanut se, että kisat sujuvat osittain viime vuoden tuomalla rutiinilla. Sponsorihankintaan ei tarvitse käyttää aikaa, koska yhteistyökumppanit tekivät jo ennen vuoden 2012 kisoja kaksivuotisia sopimuksia.

Budjettia jouduttiin silti hiomaan pitkään. Kulut ovat tiedossa, mutta tärkein tulonlähde on nyt poissa, koska loppuottelut pelataan Tukholmassa. Viime toukokuussa Helsingin finaaliviikonlopun neljän pelin lipputuotot olivat kolmannes 23,3 miljoonan euron kokonaistuotosta. Tänäkin vuonna noin 85 prosenttia tuloista tulee lipunmyynnistä.

”Taloudellisen lopputuloksen ennustaminen on vaikeaa, koska emme tiedä, kuinka paljon katsojia tulee esimerkiksi ulkomailta”, Nurminen sanoo.

Kisaturisteja odotetaan nyt Venäjältä ja Latviasta, mutta näyttää siltä, että he ostavat lippunsa vasta ovelta. ”Kisojen aikainen lipunmyynti vaikuttaa merkittävästi lopulliseen taloudelliseen tulokseen”, Nurminen arvioi.

Turismi ei vaikuta vain lippukassalla. Konsulttiyritys PricewaterhouseCoopersin mukaan viime vuoden MM-kisojen epäsuorat taloudelliset vaikutukset olivat Helsingin alueella noin 46 miljoonaa euroa.

Lippujen etukäteismyynti on sujunut toivotusti, ja 200 000 katsojan minimitavoite on toteutumassa.

Vahingosta viisastuu

Jääkiekkoliitto tarjoaa katsojille muistoja miljoonilla euroilla lipputuloistaan tinkimällä. Samalla kohennetaan kolhiintunutta brändiä.

Viime vuonna Suomen otteluihin joutui alun perin pulittamaan saman hinnan riippumatta siitä, oliko vastassa Kanada vai Kazakstan. Nyt hinnat on porrastettu ja kisoista halutaan tehdä perhetapahtuma.

Muistot ovat tarpeen, sillä seuraavat MM-kisat järjestetään Suomessa noin 10 vuoden kuluttua

Juttu on julkaistu ensimmäistä kertaa Suomen Kuvalehden numerossa 17/13.