Islannin tulivuorenpurkaus: Lentoliikenteen historiallinen kaaos voi jatkua kauan – tässä syy

Kotimaa 16.4.2010 10:14

Islannin pieni tulivuori aiheuttaa suuria, globaaleja ongelmia, satojen tuhansien ihmisten suunnitelmat muuttuivat.

Islantilaiset tutkijat tarkkailevat maan rannikkovartioston lentokoneen kyydissä Eyjafjalla-jäätikön alla purkautuvaa tulivuorta. Pöydällä näkyvä valokuva on tutkakuva tulivuoren kraatterista. Kuva Islannin rannikkovartiosto / AP / Lehtikuva.

Useiden tuoretuotteiden toimitukset Suomen kauppoihin katkeavat ja veriplasman kuljettaminen sairaaloihin vaikeutuu. Postiliikenne jopa Suomen sisällä hidastuu.

Tuhansia lentoja jää lentämättä. Yksin torstaina Pohjois-Euroopassa jäi kentille 3 900 lentoa. Helsinki-Vantaan kautta perjantaina oli määrä lentää 20 000 matkustajaa. Kenttä samoin kuin kaikki muutkin Suomen lentoasemat pysyvät kuitenkin suljettuina.

Perjantaina iltapäivällä rajoituksia jatkettiin sunnuntai-iltapäivään saakka eikä jatkokaan näytä hyvältä. Ilmatieteen laitoksen uusien laskelmien perusteella tuhkaongelman arvioidaan jatkuvan ainakin ensi keskiviikkoon saakka.

Jos niin käy, katkoksella alkaa olla ikäviä seurauksia myös lentoyhtiöiden omalle väelle. Ainakin Finnairissa on valmistauduttu palkanmaksun keskeyttämiseen.

Näin dramaattisia seurauksia on keskiviikkona alkaneesta pienehkön islantilaisen tulivuoren purkauksesta. Se on syytänyt ilmakehään hienojakoista tuhkaa, jossa lentäminen ei ole turvallista.

Tuhka voi sammuttaa ja hajottaakin suihkukoneen moottorit. Se karhentaa hiekkapaperin tavoin tuulilasin läpinäkymättömään kuntoon ja tukkii lentonopeuden mittauksessa välttämättömät anturit eli pitotputket.

Vaara tiedostettiin viiimeistään 1982, kun brittilentoyhtiö BA:n jumbo eli Boeing 747 lensi Indonesian yläpuolella yöllä yli kymmenen kilometrin korkeudessa kohti Australiaa. Yht’äkkiä koneen kaikki neljä moottoria sammuivat ja jumbosta tuli liitokone. Ohjaajat saivat kolme moottoria pyörimään vasta kun kone oli noin neljän kilometrin korkeudessa. Kone teki hätälaskun Jakartaan. Kaikki 262 mukana ollutta selvisivät säikähdyksellä mutta kaikki neljä moottoria jouduttiin romuttamaan.

Syyksi todettiin tulivuoren purkauksen aiheuttama tuhka. Sitä ei voinut väistää, koska se ei näy koneen säätutkassa.

Ala pelästyi ja perusti kansainvälisen tuhkavaroitusverkoston. Yhdeksän asemaa eri puolilla maapalloa seuraa jatkuvasti vulkaanista toimintaa ja varoittaa tarvittaessa ilmaliikennettä tuhkan vaaroista.

Islannin tapauksessa järjestelmä toimi moitteettomasti. Kenellekään ei aiheutunut vaaraa, mutta haitat ovat historiallisen suuria. Perjantaina suljettiin yhä lisää kenttiä muun muassa Saksassa ja Puolassa.

Kuvassa näkyvät värilliset pisteet ovat ilmassa olevia lentokoneita. Käytännössä koko Eurooppa Saksan tasalta pohjoiseen on lentokiellossa vulkaanisen tuhkan vuoksi. Kuva Eurocontrol / AP / Lehtikuva.

Tuhkapilvi taivaalla viikkoja

Tuhkakriisi jatkuu epämääräiseen tulevaisuuteen. Tuhkan liikkeitä seuraa Suomessa Ilmatieteen laitos. Se saa jatkuvasti Islannista tietoa tulivuoren päästöjen kehittymisestä. Tuhkapilvi ulottuu maan pinnasta yli 15 kilometrin korkeuteen eli kaikkien matkustajakoneiden maksimikorkeuden yläpuolelle.

Sakeimmillaan pilvi on yli viiden kilometrin korkeudessa. Se näkyy jonkin verran sääsatelliittikuvissa ja sen liikkeitä tuulten mukana lasketaan supertietokoneilla erityisten kulkeutumismallien avulla.

Ilmatieteen laitoksen valmiuspäällikön Tapio Tourulan mukaan vuori Islannissa syyti tuhkaa perjantaina aamupäivällä samaan tahtiin kuin parina aikaisempanakin päivänä. Mallien mukaan tuhkaa voi Suomessa olla lauantain vastaisena yönä vähän perjantaita enemmän mutta päivällä määrä taas kasvaa.

Tuhkapilvi pysyy taivaalla viikkoja, mutta jakautuu pohjoisella pallonpuoliskolla nykyistä tasaisemmin ja ohentuu itäänpäin mentäessä. Länteen eli Pohjois-Eurooppaan tuhkaa tulee niin kauan kuin vuori purkautuu, koska korkealla tuuli käy aina lännestä.

Suomessa tuhkapilveä seurattiin torstaina Ilmavoimien Hawk-harjoituskoneesta, joka lensi kaksi pitkää näytteenottolentoa eri korkeuksilla. Tulokset analysoitiin Puolustusvoimien teknillisessä tutkimuslaitoksessa Tampereen kupeessa.

Ilmavoimat on varautunut uusiin vastaaviin lentoihin tunnin varoitusajalla myös viikonloppuna. Oman koulutuksensa ilmavoimat sen sijaan keskeytti jo torstaina sen jälkeen, kun Hornetit tapasivat tuhkapilven korkealla Lapissa ja peruskoulukone Vinka matalalla eli vain 300 metrin korkeudessa Äänekosken päällä. Tuhka-altistuksen saaneet Hornetit tarkastetaan, ja ainakin osa moottoreista irrotetaan huoltoa varten.

Uusi isku lentoyhtiöille

Erittäin pahoissa talousvaikeuksissa kamppaileville eurooppalaisille lentoyhtiöille tuhkakriisi on uusi, musertava takaisku.

Finnair sai perjantaina laskettua arvion tuhkakriisin aiheuttamista tulonmenetyksistä. Nettotappio eli tuottojen menetys miinus muuttuvat kulut on noin kaksi miljoonaa euroa päivässä.

Tappiotahti puolittuu miljoonaan euroon päivässä 29.4. eli kaksi viikkoa sen jälkeen, kun koneet jäivät maahan. Yhtiö ilmoitti näet henkilöstölleen perjantaina keskeyttävänsä tuolloin palkanmaksun, jos töitä ei päästä tekemään.

Lisäksi tulee suuria kustannuksia muun muassa maahan jääneiden matkustajien huoltamisesta. EU:n uusien korvaussäädösten mukaan lentoyhtiö ei tällaisessa force majeure-tilanteessa ole korvausvelvollinen mutta sen on tarjottava matkustajilleen ruokaa, juomaa, puhelinyhteyksiä ja hotellimajoitus sekä lunastettava tarvittaessa liput takaisin.

Suomen lentoasemat ovat siis kiinni epämääräiseen tulevaisuuteen, mahdollisesti hyvinkin kauan. Lentoasemat on suljettu, mutta lennonjohdot ovat auki. Ne eivät kuitenkaan käsittele lentosuunnitelmia, joita ilman raskas liikenne ei operoi.

Suomen ilmatilaa ei silti ole suljettu eikä lentämistä Suomessa kielletty. Pikkukonelentäjä voi riittävän hyvässä säässä lentää näkölentosääntöjen mukaan ihan niin kuin tähänkin saakka.

Katso Britannian ilmatieteen laitoksen karttakuvia tuhkan leviämisestä.

Lue SK:n jutut Islannin tulivuorenpurkauksesta.

Julkaistu 16.4.2010 klo 13.14, päivitetty 16.4.2010 klo 17.15.