Ilmakuoppia luvassa

Lentoyhtiöt ympäri maailmaa etsivät keinoja pienentää kasvavan liikenteen päästöjä. Biopolttoaineet ovat kalliita, mutta Suomi asetti niille kovan sekoitevelvoitteen.

Kotimaa 12.07.2019 06:00
Teksti Jyri Raivio
Lentoliikenteen kasvua rajoittavat pullonkaulat lentokentillä ja niiden välisessä ilmatilassa. Kesäkuussa tiedotettiin, että Miamin kansainvälistä lentokenttää Yhdysvalloissa aiotaan nykyaikaistaa miljardeilla dollareilla.
Lentoliikenteen kasvua rajoittavat pullonkaulat lentokentillä ja niiden välisessä ilmatilassa. Kesäkuussa tiedotettiin, että Miamin kansainvälistä lentokenttää Yhdysvalloissa aiotaan nykyaikaistaa miljardeilla dollareilla. © Getty Images

Väittävät, että maailman lentomatkustajien määrä kaksinkertaistuu kahden seuraavan vuosikymmenen aikana viime vuoden 4,3 miljardista vuoden 2037 8,2 miljardiin.

Väittävät, että lentoyhtiöiden käytössä olevien koneiden lukumäärä yli kaksinkertaistuu samana aikana. Ilmailuteollisuuden kahdesta jättiyhtiöstä eurooppalainen Airbus arvioi asiakasyhtiöidensä ostavan 20 vuodessa yli 37 000 uutta konetta ja maksavan niistä 5 800 miljardia dollaria. Amerikkalaisen Boeingin ennusteet ovat vielä rehvakkaampia: yli 41 000 konetta 6 100 miljardilla dollarilla.

Väittävät siis, että vain taivas on rajana lentomatkustuksen kasvulle.

Älkää uskoko. Lentomatkustus kasvaa, mutta huomattavasti maltillisemmin kuin nämä, 4,4 prosentin (Airbus) tai 4,7 prosentin (Boeing) keskimääräiseen vuosikasvuun pohjautuvat ennusteet antavat ymmärtää.

Sisältö