Ilmailuala ei saa päästöjään kuriin: Nyt se haluaa vain tasata niiden aiheuttamia vahinkoja ilmakehässä

Kansainvälinen lentoliikenne saa ”markkinapohjaisen” mekanismin hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi.

Finnair
Teksti
Jyri Raivio
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

YK:n alainen kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO kokoontuu tiistaina 27. syyskuuta kolmen vuoden välein pidettävään yleiskokoukseensa päämajakaupungissaan Kanadan Montrealissa.

Esityslistalla yksi asia nousee ylitse muiden: 191 jäsenmaan on määrä päättää uudesta, markkinapohjaisesta järjestelmästä kansainvälisen lentoliikenteen aiheuttamien hiilidioksidipäästöjen suitsimiseksi.

Paine ratkaisun löytämiseksi on kova. Pariisin ilmastokokouksessa viime vuoden lopulla kansainvälisen lentoliikenteen päästövähennykset jätettiin alan itsensä eli siis ICAO:n päätettäviksi. Järjestö on askarrellut tämän aihepiirin parissa tuloksetta jo kahdessa aiemmassakin yleiskokouksessaan.

Epäonnistuminen ei nyt tule kuuloonkaan. Markkinapohjainen päästövähennysmekanismi runnotaan kasaan, joskin vanhalla tutulla pienimmän yhteisen nimittäjän periaatteella.

Monet epäilevät, ettei sillä ole merkittävää vaikutusta lentoliikenteen hiilidioksidipäästöihin, ja jos onkin, vaikutukset näkyvät vasta hyvin pitkän ajan kuluessa. Tällaisia skeptikkoja löytyy vaikkapa EU:n parlamentista.