Temppu ja miten se tehdään

Hype-musikaali oli sponsorirahan haalimisen klassikko.

Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Valtion taidemuseo on ARS 95 -näyttelyä varten ensimmäistä kertaa palkannut ulkopuolisen ammattimiehen hoitamaan sponsorirahan hankintaa. Tom Merilahti teki sen jo Hype-musikaalilla.

 

Lennä Helsinkiin, saat edullisen ARS-matkan ja majoituspaketin! Kuulutko sponsorifirman sidosryhmiin? Saat ehkä edullisen lipun taidenäyttelyyn tai pääset suorastaan erityisjuhliin Ateneumin tiloihin. Vai haluatko koko näyttelytapahtuman CD-romilla?

Tom Merilahti vakuuttaa, ja osoittaa käytännössä, että yritysmaailmasta on mahdollista saada rahaa kulttuurille. ”Yritykset haluavat uudistua ja alkavat nähdä kulttuurin mahdollisuudet.”

Merilahti löytyi ARSin palvelukseen ns. viidakkorummun kautta. Hän on työskennellyt sponsoritoiminnan parissa jo jonkin aikaa, mutta hankki kannuksensa kulttuurin alueilla järjestämällä Ruotsalaisen teatterin kaikkien aikojen menestyksen, Hype-musikaalin rahoituksen viime vuonna.

Hypen päätukijalle Aktia-pankille Merilahti ideoi nuorisolle tarkoitetun Hype-card-pankkikortin. Pankki haaveili 12 prosentin noususta asiakaskunnassaan, mutta saikin 50 prosentin kasvun. Ja toisinpäin: kun Hype-kortin mainokset levisivät televisioon, teatterilippujen myynti kaksinkertaistui heti.

Myös ARS 95:ssä Merilahti lähtee ajatuksesta, että sponsorin on saatava täysi hyöty sijoituksestaan. ”Pyyteettömien mesenaattien aika on ohi.”

Hannele Jäämeri