Ihan hullua!

Miljoonat silmäparit seuraavat, kun tamperelaiset Anni ja Lauri Vuohensilta murskaavat esineitä.

Tampereen Messukylässä sijaitsee konepaja, jossa Anni ja Lauri Vuohensilta tehtailevat suosittuja Youtube-videoitaan.

Kotimaa 16.12.2017 10:40
Teksti Essi Salonen kuvat Marjo Tynkkynen

”Vat da faak!”

Mies karjuu. Pian kuuluu naisen naurua.

Videolla hydraulipuristin murskaa hampurilaisen, järjestelmäkameran, korttipakan. Kohta menee teräskuula, paperipaino ja Wolverinen adamantiumkynsi elokuvasta Logan.

Ääni selostaa tapahtumia rallienglannilla. Kuuluu pamahduksia, näkyy tulenleimahduksia. Sirpaleita ja silppua sinkoilee.

Videot loppuvat aina samalla tavalla. Konepajan prässin alustalle asetetaan muovailuvahasta tehty värikäs hahmo. Sitten sekin liiskataan.

 

Jos Youtube-video menee ”viraaliksi”, sillä voi olla vaikka 15 miljoonaa katsojaa.

Mitäh?

”Joo. Siinä ei ole mitään järkeä, mistä tulee viraali.”

Hydraulic Press Channelin Anni, 26, ja Lauri Vuohensilta, 30, tarkoittavat, etteivät he itsekään tiedä videoita suunnitellessaan, mikä lähtee leviämään viruksen lailla eli mistä syntyy hitti.

Mutta sen he tietävät, että heidän hulluja videoitaan on katsottu tähän mennessä eri puolilla maailmaa yli 300 miljoonaa kertaa.

Kovin montaa kuukautta pariskunta ei ollut vuonna 2016 ehtinyt tubettaa, kun he tajusivat. Entiset työt voi jättää: Lauri konepajalla ja Anni Ikeassa.

”Firman tilille jäi silloin noin 15 000 euroa kuukaudessa. Investointeja emme olleet tehneet.”

Iltapäivälehdestä soitettiin: onko tämä sinun video, joka on saanut miljoona katselua?

Pari asuu tiilitalossa Tampereen Messukylässä. Talo on melkein kiinni Konepaja Vuohensillassa.

Lauri Vuohensillan isoisä perusti konepajan 1950-luvulla. Nykyisin toimintaa pyörittää Laurin isä. Hallissa on sorvattu pyöriä Särkänniemen possujunaan ja akseleita Tammerkosken voimalaan.

600 neliön konepajan perällä seisoo vihreä, hieman giljotiinia muistuttava hydraulipuristin.

”Maailman kuuluisin konepaja”, yrittäjä Timo Vuohensilta kehaisee.

Mutta ei ollut ennen Hydraulic Press Channelia.

Isä on saanut tottua siihen, että pajan ovesta astelee sisään milloin Discovery Channelin, milloin NBC:n kuvausryhmä. Kaikki haluavat tehdä juttua Annista ja Laurista.

SK-video: Suomen Kuvalehti kohtasi Hydraulic Press Channelin. Katso miten kävi! 

Läpimurto tapahtui 16. maaliskuuta 2016.

Lauri Vuohensillalle soitettiin iltapäivälehdestä. Onko tämä sinun video, joka on saanut Youtubessa miljoona katselua?

Seuraavina öinä uni ei meinannut tulla. Ei Laurin eikä Annin silmiin. Heidän tekemäänsä ”paperintaitteluvideota” katsoi läpilyönnin jälkeisenä päivänä ainakin kaksi miljoonaa ihmistä.

Videon idea on sinänsä simppeli. Lauri Vuohensilta työntää siinä konepajan puristimeen taitellun paperin. Hän taittelee A3-kokoa olevaa paperia yhä pienemmäksi ja pienemmäksi ja työntää prässin alle. PAM! Se räjähtää.

Pian Hydraulic Press Channel sai jäljittelijöitä. Nyt moni kopiokanavista on jo lopettanut.

”Me emme, koska puristusvideot ovat meille ja meidän katsojille tärkeitä.”

Suomalaisista Youtube-kanavista Hydraulic Press Channelilla on kolmanneksi eniten tilaajia. Tällä hetkellä kaikkiaan 1,8 miljoonaa. Edellä ovat vain Duudsonit ja Angry Birds.

Hydraulipuristin ja murskattu korttipakka.

Hydraulipuristin ja murskattu korttipakka.

Lauri Vuohensilta pyöri sorvien, prässien ja porien keskellä jo varhain. Opiskeli koneasentajaksi ja jatkoi Tampereen teknilliseen yliopistoon. ”Dippatyö” tosin uupuu vieläkin.

Pelle Peloton -meininki sopii hänelle paremmin kuin insinöörin suunnittelutyöt.

”Sekatyömiesyrittäjä.”

Niin hän itsensä määrittelee.

Kun Lauri Vuohensilta oli aikansa katsellut muiden tekemiä Youtube-videoita, joissa rikotaan tavaraa, hän sanoi Annille:

”Nyt me tehään oma Youtube-kanava.”

Anni oli heti mukana. Patikoidessaan Helvetinkolun kansallispuistossa vuonna 2015, he keksivät kanavalleen nimeksi Hydraulic Press Channel.

Konepajan puristimeenhan voi laittaa mitä vain. Kaikki hajoaa.

”Ihmiset haluavat nähdä mitä hulluimpia asioita.”

Lauri Vuohensilta sanoo tekevänsä videot ensisijaisesti itselleen. Mutta niitä katselee lopulta noin ”kaksi miljoonaa Lauria.”

”Juu. Annille niitä ei ole varsinaisesti tehty”, Anni Vuohensilta sanoo.

No mutta millaisia videoita Lauri haluaa katsoa?

Kutkuttavia. Pitää olla tunne, että on tulossa jokin iso reaktio.

”Sit tulee räjähdys. Tavarat lentävät ja kaikki on hajalla. Sit tulee hienot hidastukset siitä, miten tavarat tarkalleen ottaen hajoaa.”

Laurin isä, konepajayrittäjä Timo Vuohensilta on ylpeä poikansa ja miniänsä tekemisistä.

Laurin isä, konepajayrittäjä Timo Vuohensilta on ylpeä poikansa ja miniänsä tekemisistä.

Aivan erityisen iso reaktio syntyi, kun kaksikko keksi täyttää säähavaintopallon kaasuseoksella ja räjäytti sen dynamiittiryhmän kanssa pellolla Orimattilassa.

”Se oli valtava räjähdys. Ihan kuin aurinko olisi tullut maan päälle.”

Eksperimentti kuvattiin pariskunnan toiselle Youtube-kanavalle, Beyond The Pressille. Silläkin on jo reilut 400 000 tilaajaa. Vuohensillat vertaavat kanavaa Myytinmurtajat-ohjelmaan ”ilman myyttejä.” 

”Se on kuin pikkupojalle olisi annettu 20 000 euron kuvauskalusto ja pari tonnia leikkirahaa per viikko ja sanottais, että tee jotain hullua.”

Tällaiset räjäytykset ja tuho näyttävät kiinnostavan eritoten jenkkejä. Heitä on pariskunnan molempien Youtube-kanavien tilaajista ”45 pinnaa”.

Lauri ja Anni tietävät kyllä miksi.

”Turvallisuuskulttuuri ja holhoaminen on viety Yhdysvalloissa niin pitkälle, etteivät he voi tehdä samanlaisia räjäytyksiä kuin me täällä.”

Toki Lauri ja Annikin omasta turvallisuudestaan huolehtivat. Murskausvideota tehtäessä Lauri käyttää hydraulipuristinta tarvittaessa pitkän narun avulla.

”Alasimen murskaaminen oli kova juttu. Olin narun päässä toisessa hallissa. Kuului vain hirveä pamaus.”

Kuvaamisen ja editoinnin he ovat opiskelleet, kuinkas muuten, Youtubesta.

 

Video: Näin murskataan metallikuula. Lähde: Hydraulic Press Channel / Youtube

 

Videoita katsovat pääasiassa miehet. Monet ovat töissä tieteen, teknologian tai teollisuuden parissa.

Molemmat kanavat saavat noin 4–5 miljoonaa katselukertaa joka kuukausi. Murskausvideoita on lähtenyt maailmalle reilut 150. Kovassa nousussa olevia Beyond the Press -videoita puolestaan yli 200.

Menestykseen ei voi kuitenkaan tuudittautua. Koko ajan on keksittävä uutta. Se, mikä veti katsojia ja mainostajia viime keväänä, ei vedä enää.

”Nyt pitää tehdä yli 10 minuutin videoita, jotta niihin saadaan tarpeeksi mainoksia. Youtube nimittäin suosii videoita, joissa on enemmän kuin yksi mainos.”

”Kahteen ekaan päivään videolle pitää saada hirvittävästi katseluita. Jos Beyond The Pressillä on ensimmäisinä päivinä alle 50 000 katselua, se on ihan kuollut se video.”

Aina he eivät osaa selittää videon suosiota itsekään. Niin kävi esimerkiksi sen pätkän kanssa, jossa pantiin yhteen kuivajää ja hehkuva rauta.

”Jäätynyttä hiilidioksidia oli 20 kiloa harkkoina. Niiden päälle laitettiin punahehkuinen rauta. Sit katsottiin, sulaako jää vai räjähtääkö.”

Ei tapahtunut oikeastaan mitään. Silti video keräsi kolme miljoonaa katselukertaa.

 

Olohuoneen lasivitriinissä lepää digiboksia muistuttava, vääntynyt musta metalliromu.

Huhtikuussa 2016 Lauri Vuohensilta sai sähköpostia Yhdysvalloista, Valkoisesta talosta. Siinä tiedusteltiin, että jos he lähettäisivät kaapeliboksin, voisiko Hydraulic Press Channel murskata sen.

Tämä on joku vitsi, Lauri ajatteli.

Ei ollut.

Pyyntö liittyi presidentti Barack Obaman kampanjaan, jolla haluttiin purkaa Yhdysvalloissa vallinnut kaapelivastaanotinmonopoli, joka piti hinnat pilvissä. Kampanjalle haluttiin näkyvyyttä.

”Me murskattiin se niiden kaapeliboksi.”

Valkoinen talo jakoi uutisensa Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa. Osana sitä oli Annin ja Laurin tekemä video.

Vitriinissä seisoo myös näyttävä pysti. Sen kyljessä lukee Shorty Awards, Best in Weird. Se on sosiaalisen median oma ”Oscar”, jonka pari kävi pokkaamassa New Yorkissa viime huhtikuussa.

”Me oltiin ensimmäisen suomalainen Youtube-kanava, joka on ollut koskaan Shorty Awardsissa ehdolla.”

Heti tuli voitto. Sarjassa outo.

Valkoisen talon entinen kaapeliboksi.

Valkoisen talon entinen kaapeliboksi.

Näsijärven jää Annin mummolan edustalla Ylöjärvellä on päässyt sekin maailmankartalle. Jäällä kuvataan videoita, koska talven eksotiikka myy.

”Yhdestä meidän videosta tuli katsojilta 15 000 kommenttia. Niissä kysyttiin, voiko järven jäällä kävellä ja kuoleeko kalat talvella järveen?”.

Nyt Annilla ja Laurilla on tekeillä Frozen Lake and Finnish Man -video. Lauri kävelee seitinohuella jäällä, Anni kuvaa.

”Me uskotaan tähän ideaan äärimmäisen paljon.”

Ja mummokin on tykännyt, kun kotipihaan on tupsahtanut Annin ja Laurin vanavedessä milloin Duudsonit, milloin Riku Nieminen.

Kerran Discovery Channelin brittitoimittajat olivat saapuneet Ylöjärvelle sovittua aiemmin, Anni Vuohensilta kertoo.

”Mummo soitti mulle hädissään, että nyt täällä on kaksi miestä mun kahvipöydässä enkä mä osaa niiden kanssa mitään puhua, kun en osaa englantia. Mummo selvitti, että ny toinen otti kahvia ja toinenkin otti kyllä kakkua mutta ei se mehuakaan ottanu.” 

Mainospaidan kuvaa luullaan usein giljotiiniksi, vaikke se on hydraulipuristin.

Mainospaidan kuvaa luullaan usein giljotiiniksi, vaikke se on hydraulipuristin.

”Kyllä tällä pärjää. Meillä ei ole kovin leveä elämäntyyli.”

No, ovat he sijoitusasunnon jo ostaneet.

Ensimmäisenä vuonna HPC Entertainmentin liikevaihto oli vajaat 250 000 euroa.  Tänä vuonna sen arvellaan olevan noin 250 000–300 000.

”Puolet myynnistämme tulee siitä, mitä Google maksaa mainoksista. Loput tulee puhujakeikoista, konsultoinnista, mobiilipelistämme ja mainossisältöjen tuottamisesta yrityksille sekä paitakaupoista.”

Joulukuussa markkinoille tulee uusi mobiilityökalu, jonka kautta fanit saavat ”eksklusiivisempaa” aineistoa kuten esimerkiksi ampuma-asevideoita tai seksilelujen murskaamista.

Youtubeen tällaisia videoita ei ole voinut tehdä, koska aseet ja seksi eivät ole mainostussääntöjen mukaista materiaalia.

”Isot kansainväliset yritykset, jotka Youtubessa mainostavat, ovat tosi tarkkoja.”

Uuden mobiilisovelluksen on kehittänyt Free2app-yritys, jossa Vuohensillat ovat osakkaina.

”Kun me on räjäytetty dynamiitilla jotain rikki, katsojamme kysyvät, että jos saman asian ampuisi kiväärillä. Tähän mennessä me ei olla voitu sellaista tehdä, kun palkka olisi jäänyt silloin saamatta.”

Mihin kaikkeen olette valmiita? Murskaisitteko jotain elollista?

”Ei”, sanoo Anni Vuohensilta.

Lauri ei ole yhtä ehdoton.

”En mä varmaan mitään elävää murskaisi. Mutta jos mulla olisi vaikka sianpää ja murskaisin sen Youtubessa, niin ihmiset suuttuisivat hillittömästi. Samaan aikaan ihmiset syö kuitenkin lihaa.”

Anni sanoo sen uudestaan: me ei murskata kuolleita eikä eläviä eläimiä.

 

Video: Anni ja Lauri rakentavat maailman nopeimman jääkarusellin. Lähde: Beyond the Press / Youtube

 

Laurilla uudet ideat pyörivät koko ajan päässä. Edes saunan lauteilla hän ei malta olla puhumatta niistä. Välillä Annia ärsyttää.

Aika paljon riidelläänkin. Yhdessä on oltu seitsemän vuotta.

”Vaikka Lauri on yrityksen toimitusjohtaja, se ei voi olla toimitusjohtaja kotona”, Anni Vuohensilta sanoo.

He tietävät, etteivät voi tubettaa seuraavaa kymmentä vuotta 24/7. Sitä ei yksinkertaisesti jaksa.

Annilla on resepti.

”Meidän pitää tehdä realistinen pidemmän tähtäimen suunnitelma.”

Ihan kaikille nuorille he eivät myöskään suosittele tubettamista ammatiksi.

”NHL:ssä pelaa useampi suomalainen jääkiekkoa kuin on niitä, jotka saavat Youtubesta elantonsa.”

Sisältö