Heti nolo isku Veikkaukselle: Poliisi vaati taas selvitystä mainonnasta – ja muistutti, että lakia pitää noudattaa

Veikkaus lupasi jälleen, että jatkossa markkinointi on ”asianmukaista, vastuullista ja oikeasuhtaista”.

arpajaislaki
Teksti
Mikko Niemelä
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Peliyhtiö Veikkaukselta on jälleen pyydetty selvitystä pelien markkinoinnista ja sitä on muistutettu arpajaislain pykälistä.

Poliisihallituksen 30. tammikuuta 2017 päivätystä lausunnosta käy ilmi, että pelien markkinointi Veikkauksen myyntipisteissä Hyvinkäällä ja Kuopiossa on ollut taas markkinointiohjeistusten vastaista.

Selvityspyyntö on erittäin nolo Veikkaukselle, sillä vasta tämän vuoden alusta Veikkaus, Ray ja Fintoto yhdistyivät yhdeksi suomalaiseksi peliyhtiöksi, jonka liikevaihto on arviolta yli kolme miljardia euroa. Yhdistymisen syy oli se, että peliyhtiöt eivät toteuttaisi samankaltaisia pelejä ja markkinointi sujuisi arpajaislakia noudattaen.

EU-komissio edellyttää Veikkaukselta sääntöjen noudattamista, jotta monopoli olisi kansallisella tasolla perusteltu.

Jos monopoli murenee, Veikkaus-voittovaroista nauttivat suomalainen tiede, taide, nuoriso- ja sosiaalityö sekä hevosurheilu kokisivat taloudellisen katastrofin.