”Harva ihminen lentää yhtä paljon kuin ilmastotutkija” – Yliopistoväen hiilijalanjälki on suuri, sillä matkustus on menestyksen ehto

Vain lyhyttä lentoa vaativia hybridikonferensseja sekä verkkotapaamisia järjestetään yhä enemmän. Yksi alan edelläkävijä löytyy Suomesta.

akateemikot
Teksti
Miina Viljanen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Jyväskylästä junalla Vaasaan, lautalla Uumajaan, yöjunalla Tukholmaan ja Kööpenhaminaan, raiteita pitkin Berliiniin ja lopulta Pohjois-Italian Bolzanoon.

Tampereen yliopiston väitöskirjatutkija ja opettaja Mikko Valtonen matkusti syyskuussa junalla ja lautalla kasvatustieteelliseen konferenssiin Italiaan.

Pelkkä matkustaminen vei kaksi ja puoli päivää suuntaansa ja maksoi lentämistä enemmän, mutta Valtonen oli valmis joustamaan: lentämisen hän lopetti kokonaan jo seitsemän vuotta sitten.

Lentoliikenteen päästöt kattavat noin kaksi prosenttia globaaleista kasvihuonekaasupäästöistä, ja junaan verrattuna lentämisen päästöt ovat yhtä matkustajaa kohden jopa kuusinkertaiset.

Ilmastonmuutoksen kannalta ongelmallisinta on alan voimakas kasvu: kansainvälisen kuljetusliiton IATAn mukaan lentoliikenne lähes kaksinkertaistuu 20 vuodessa. Vuonna 2036 matkustajia arvioidaan olevan jo 7,8 miljardia.