Aitouden asialla

Olisiko se tädiltä peritty taulu sittenkin aito? Tutkija Tiina Koivulahti osaa kertoa.

Hän 20.09.2019 06:00
Teksti Virpi Salmi Kuvat Hanna-Kaisa Hämäläinen
Tiina Koivulahdella on aina mukanaan suurennuslasi tai luuppi. Ne ovat perusvälineitä, kun tutkitaan teoksen yksityiskohtia.
Tiina Koivulahdella on aina mukanaan suurennuslasi tai luuppi. Ne ovat perusvälineitä, kun tutkitaan teoksen yksityiskohtia. © Hanna-Kaisa Hämäläinen

Vanhassa valokuvassa istuu ryhdikäs nainen helmet kaulassa. Naisen takana seinällä on neljä taulua, viereisellä pöydällä kukkavaasi ja pieni veistos kumartuvasta naishahmosta. Nainen kuvassa on Josefine Jägers ja kuva todistaa, että naisen takana vasemmalle ripustettu Fernand Légerin maalaus on olemassa ja kuulunut Josefinelle. Valokuva on esitetty osana kuvan maalausten omistajahistoriaa eli provenienssia, kuten ammattilaiset sanovat.

Taidehistorioitsija Tiina Koivulahti katseli valokuvaa tutkijaryhmän kanssa berliiniläisellä poliisiasemalla muutama vuosi sitten. Siellä kuva ei ollut enää todisteena maalausten aitoudesta vaan siitä, että maalaukset olivat osa yhtä kaikkien aikojen suurinta taideväärennösvyyhtiä, saksalaista Beltracchin tapausta.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Sisältö