Kovaa kyytiä

Joel Järvinen ei tehnyt Uberista yhteiskuntakelpoista. Sen sijaan yhteiskunnasta tuli Uber-kelpoinen, kiitos kiivaan lobbauksen.

Hän 15.06.2018 06:00
Teksti Veera Jussila Kuvat Jonne Räsänen

Joel Järvinen markkinoi Uberia yksityisautoilun vaihtoehtona.

Tervetuloa oikeaan Amerikkaan, toivotti Joel Järvisen ystävä. Oli toukokuun loppu 2010, ja Järvinen oli juuri laskeutunut San Franciscon lentokentälle.

Portland ei ollut oikeaa Amerikkaa. Siellä pienpanimot kävivät uusiutuvalla energialla ja pikaraitiovaunun käyttö oli keskustassa ilmaista. Täydellinen kaupunki tuulivoimayhtiö Vestasin Yhdysvaltain pääkonttorille – ja yhtiössä liiketoiminnan analyytikkona työskennelleelle Järviselle.

Oikeassa Amerikassa ei tietenkään pärjännyt ilman autoa. Ei San Francisconkaan seudulla, jonne Järvinen oli matkustanut tapaamaan kavereitaan. Piilaakson hengessä nämä jakoivat omakotitalon.

Palo Alton bisnesalueella California Avenuella Järvisen ohi käveli poolopaitainen hahmo farkuissa.

Steve Jobs, Applen toimitusjohtaja.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Sisältö