Marimekon uusi toimitusjohtaja: Suomesta ei löydy erityisosaamista kaikkien tuotteiden valmistamiseen

Tiina Alahuhta-Kasko lupaa ottaa vakavasti kritiikin marilaadusta.
Tiina Alahuhta-Kasko työpaikallaan Marimekon toimitalossa Helsingin Herttoniemessä. © Touko Hujanen

Japanilainen pariskunta työntyy lastenvaunuineen sisään Marimekon Herttoniemen-toimitalon pääovesta. Kolmikymppisellä naisella on yllään Stella McCartneyn malliston takki ja selässä keikkuu upouuden kiiltävä Pradan laukku. Merkkitietoinen pari suunnistaa myymälän puolelle. Reitti näyttää olevan tuttu. Ostosreissu pyhiinvaelluspaikalle on Suomen-vierailun huippukohta.

Huhtikuun 9. päivänä Marimekon toimitusjohtajaksi nimitettävä Tiina Alahuhta-Kasko kiirehtii toimistostaan portaita ala-aulaan varttitunnin myöhässä.

”Kirsti oli käymässä. Silloin aikaa vierähtää”, hän selvittää. Alahuhta-Kasko ja Kirsti Paakkanen ehtivät työskennellä Marimekossa yhdessä kolmisen vuotta, ja ystävyys on säilynyt.