Maanviljelijät halpuuttamassa

Maatalouselinkeino on vahvasti mukana S-ryhmän luottamuselimissä, jotka hyväksyivät ruoan hinnan pudottamisen.

kotimaa 24.10.2018 12:06
Jari Hanska
S-osuuskaupoilla on 2,36 miljoonaa asiakasomistajaa. © ANTTI AIMO-KOIVISTO / LK

S-ryhmän vuonna 2015 käynnistämä halpuutuskampanja suututti maataloustuottajia. Hintojen pysyvää alentamista mainostanut kampanja aiheutti huolta siitä, että alennukset haetaan maanviljelijöiden tilipussista.

Halpuuttaminen oli yksi protestin aihe myös traktorimarssilla Helsingissä maaliskuussa 2016.

"Maaseutu on näyttänyt, että sille ei vittuilla", kovaäänisistä kaikui tuolloin.

Myös Maataloustuottajien Keskusliitossa halpuuttamista on vastustettu kiivaasti. Heti alkuvaiheessa järjestö julisti "korttisodan", jonka seurauksena osa tuottajista leikkasi etukorttinsa kahtia.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Sisältö