Finnairin henkilöstön kokonaisansiot laskivat 40 prosenttia, mutta toimitusjohtajan potti kasvoi lähes puolella yli 1,1 miljoonaan

EU-komissio kielsi bonukset valtiontuen hyväksymisen ehtona kesäkuussa 2020. Toimitusjohtaja Topi Mannerille oli ehditty sitä ennen maksaa lähes 400 000 euroa vuonna 2019 ansaittuja bonuksia.

Finnair
Teksti
Jyri Raivio
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Lentoliikenteen täydellinen koronaromahdus on koetellut pahiten Eurooppaa ja sellaisia lentoyhtiöitä, joiden tuotannossa pitkillä kansainvälisillä lennoilla on muita suurempi osuus.

Finnair täyttää molemmat ehdot. Niinpä sen vuoden 2020 tulos on surullista katsottavaa.

Yhtiön liikevaihdosta katosi kolme neljäsosaa. Jäljelle jäi 829 miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen tulos heikentyi yli 700 miljoonan euron verran ja rojahti lähes 600 miljoonaa euroa tappiolle.

Yhtiön vähän yli 6 000-päinen henkilöstö oli suurimmaksi osaksi lomautettuna. Kaikkien työsuhteessa olevien keskimääräiset vuosipalkat putosivat 40 prosenttia vajaaseen 34 000 euroon.

Kaikilla ei kuitenkaan mennyt yhtä huonosti. Toimitusjohtajana vuoden 2019 alusta aloittaneen Topi Mannerin kokonaisansio viime vuodelta nousi 46 prosenttia 1 125 233 euroon, vaikka hän päätti leikata peruspalkkaansa 15 prosentilla puolen vuoden ajalta.

Peruspalkka laskikin viime vuonna noin kolme prosenttia 724 866 euroon. Muhkeat lisätulot tulivat lyhyen ja pitkän aikavälin kannustinohjelmista.

 

Tällainen ansiokehitys oli yllättävä. Finnair nimittäin pysyi ja pysyy jatkossakin vielä pitkään pinnalla vain pääomistajansa Suomen valtion tukiaisten avulla. Ne hyväksyessään EU:n komissio asetti kesäkuussa 2020 tuelle ehtoja, jotka liittyvät muun muassa yhtiön johdon palkitsemiseen.

Komission päätöksen mukaan ”yhtiön johtoon kuuluville henkilöille ei makseta suurempaa palkkiota kuin kyseisen henkilön kiinteä palkkio oli 31.12.2019.” Lisäksi ”Finnair ei maksa bonuksia ja muita muuttuvia tai vastaavia palkkioeriä kolmen tilikauden 2020-2022 aikana johtoon kuuluville henkilöille.”

Komission diktaatin jälkeen yhtiö peruutti kaikki entiset kannustinjärjestelmänsä ja rakensi uudet, osakepohjaiset järjestelmät kesäkuun 2020 ja heinäkuun 2023 väliselle ajalle.

Manner ei saanut vuonna 2019 lainkaan bonuksia, koska ei ollut yhtiön palveluksessa niiden ansainta-aikana. Komission rajoitusten olisi luullut jättävän hänet ilman bonuksia myös viime vuonna, vaikka yhtiön hyvä menestys vielä vuonna 2019 eli hänen ensimmäisenä toimitusjohtajavuonnaan olisi niihin oikeuttanutkin.

Toisin kuitenkin kävi.

”Toimitusjohtajalle vuonna 2020 maksetut lyhyen aikavälin kannustinpalkkiot (STI) perustuivat 2019 vuoden suoritukseen ja pitkän aikavälin kannustinpalkkio (LTI) perustui vuosien 2017–2019 suoritukseen”, kerrotaan yhtiön palkitsemisraportissa. Niistä kolmesta vuodesta Manner oli yhtiön palveluksessa vain viimeisenä.

Mannerille maksettiin vuonna 2020 yhteensä 385 546 euroa vuonna 2019 ansaittuja lyhyen ja pitkän aikavälin bonuksia. Bonukset maksettiin maaliskuussa. Komission kielto tuli voimaan kesäkuussa 2020, eikä se vaikuta takautuvasti.

Manner joutuu kuitenkin ilmeisesti kiristämään vyötä jatkossa. Yhtiön vuosikertomus nimittäin kertoo, että vuonna 2020 heikentyneet liiketoimintatulokset tulevat näkymään vuonna 2021 maksettavissa kannustinpalkkioissa, jotka EU-komission päätöksellä oli siis kielletty kokonaan jo viime vuoden tilikaudelta.

Taakanjakoon osallistui henkilöstön lisäksi kuitenkin myös Finnairin hallitus. Pitkän jäkittämisen jälkeen sen palkkioita päätettiin kevään 2020 yhtiökokouksessa nostaa ensimmäisen kerran sitten vuoden 2008.

Korotus oli kolme prosenttia puheenjohtajalle ja yksi prosentti jäsenille. Koronan iskettyä hallitus kuitenkin päätti oma-aloitteisesti luopua korotuksista ja leikata palkkioitaan lisäksi vielä 15 prosentin verran.

 

Yhtiön lento- ja liiketoiminnan hiipuminen ei Mannerin työkuormassa näkynyt. Sillä sektorilla ilonaiheet olivat harvassa. Yksi niistä oli kuitenkin Finnairin mustikkamehun saaminen myyntiin K-kauppoihin.

Pankista tullut toimitusjohtaja hankki koko vuoden ajan rahoitusta huolehtiakseen yhtiönsä taseesta ja kassavalmiudesta eli rakensi ”polkua pandemian yli”, kuten Manner kuvasi torstain tiedotustilaisuudessa.

Tulokset vastasivat ainakin Mannerin odotuksia. Valtio hoiti osuutensa 500 miljoonan osakeannista, takasi  600 miljoonan euron tel-takaisinlainauksen, alkoi valmistella 400 miljoonan euron niin sanottua hybridilainaa ja toimi muutenkin Finnairin omistajaohjauksesta vastaavan ministerin Tytti Tuppuraisen (sd) mantran mukaisesti: ”Finnairia ei jätetä.”

Finnairin kassassa oli vuodenvaihteessa 824 miljoonaa euroa eli vain 130 miljoonaa vähemmän kuin vuotta aiemmin, jolloin koronasta ei vielä tiedetty mitään ja yhtiön taivas oli sees.

Tällä hetkellä rahaa palaa Mannerin mukaan noin 1,8 miljoonaa euroa päivässä, joten ihan pian ei perikato ole uhkaamassa. Säästöt ovat auttaneet, sillä pandemian alkuvaiheissa päivittäin kului kaksi miljoonaa.

 

Manner odottaa lentoliikenteen kysynnän alkavan elpyä ensi kesänä. Siinä suhteessa odotukset ovat samat kuin viime keväänäkin, mutta koronan toinen aalto teki niistä tylyn lopun.

Ennalleen hän uskoo kysynnän palaavan 2-3 vuoden sisään. Asiasta on esitetty paljon pessimistisempiäkin näkemyksiä. Esimerkiksi Euroopan lennonjohtojärjestö Eurocontrol arvioi kysynnän olevan vuoden 2019 tasolla vasta 2026.

Avainasemassa on terveysturvallisuus. Toimiala on jo pitkään painottanut itse lentomatkustuksen olevan turvallista, mutta viranomaisia puheet eivät ole vakuuttaneet. Rajoitukset ovat yhä erittäin tiukkoja.

Rokotteisiin liittyy tämänkin toimialan toivo. Mannerin mukaan Finnair aikoo ottaa rokotustodistuksen pakolliseksi matkustusasiakirjaksi ”lähitulevaisuudessa”. Lisäksi hän toivoo niin sanottua ”level playing field”-asetelmaa eli rajoitusten purkamista kautta Euroopan samassa tahdissa.

Se lienee turha toivo niin kauan kuin pandemia riehuu eri puolilla Eurooppaa ja maailmaa hyvin eri tahdissa.

 

Juttua muutettu 18.2. kello 17.45. Täsmennetty ingressiä ja leipätekstiä. Mannerin bonukset on maksettu vuonna 2020, mutta bonukset ovat kertyneet vuonna 2019. Lisätty tieto siitä, että Finnair tulkitsee komission linjausta niin, että vuonna 2020 on ollut sallittua maksaa edellisvuonna kertyneitä bonuksia.

Juttua muutettu 18.2. kello 18.10. Lisätty tieto siitä, että Mannerin bonukset on maksettu ennen kuin komission kielto astui voimaan.