Finnair: Suomen viranomaiset tulkitsevat matkustajien oikeuksia ”äärimmäisellä” tavalla

Iso joukko myöhästyneiden tai peruutettujen lentojen matkustajia odottaa korvauksia.
Kotimaa 28.4.2017 20:26
Finnairin palvelutiski Helsinki-Vantaan lentoasemalla Vantaalla.
Finnairin palvelutiski Helsinki-Vantaan lentoasemalla Vantaalla. © JUSSI NUKARI / LEHTIKUVA

Finnair julkisti perjantaina 28. huhtikuuta tammi–maaliskuun osavuosikatsauksen, jossa tulos painui niukasti tappiolle mutta joka monissa suhteissa oli ihan hyvä.

Ensimmäinen neljännes on lentoyhtiöille lähes poikkeuksetta huonoin, mutta Finnair onnistui parantamaan liiketulostaan selvästi viimevuotisesta. Tappiota tuli nyt 9 miljoonaa euroa eli kuusi miljoonaa vähemmän kuin vuosi sitten.

Yhtiön vertailukelpoinen liikevoitto on nyt parantunut kymmenen peräkkäisen vuosineljänneksen ajan.

Todellinen testi on kuitenkin edessä vasta myöhemmin tänä vuonna. Yhtiön tuotanto pysyi alkuvuonna ennallaan, mutta nyt alkaa voimakas kasvuvaihe.

Lentojen tarjontaa kasvatetaan kolmen viimeisen neljänneksen aikana toimitusjohtaja Pekka Vauramon mukaan ”kaksinumeroisin prosenttiluvuin”. Kasvun ja kannattavuuden yhdistäminen on vaikea yhtälö.