Finnair-huhu kumottiin nopeasti – Venäjän ylilentolupia ei aiota vaarantaa

Uutisanalyysi: Lentoyhtiöiden omistukseen puututaan entistä harvemmin.
Kotimaa 12.11.2015 17:30
Finnairin kone Helsingin yllä 5. syyskuuta 2014. © Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

British Airways haluaa ostaa Finnairin, kertoi Kauppalehti. British Airwaysin emoyhtiön IAG:n edustaja vahvisti lehdelle, että yhtiöiden väliset neuvottelut ovat edenneet pitkälle ja uutisia kaupan etenemisestä ja omistusjärjestelyistä voi olla odotettavissa lähiaikoina.

Asianomaiset reagoivat nopeasti ja tiukasti. Finnair ei yleensä kommentoi markkinahuhuja, mutta teki nyt poikkeuksen ja julkaisi tiedotteen. Sen mukaan yhtiöllä tai sen osakkeenomistajilla ei Finnairin tietojen mukaan ole käynnissä tällaisia neuvotteluja.

IAG vastasi asiaa koskeneeseen tiedusteluun yksikantaan: ”Ei, meillä ei ole ollut mitään keskusteluja Finnairin kanssa.”

Uutinen perustui matkailuteollisuutta seuraavan yhdysvaltalaisen tietopalveluyhtiön Skiftin julkaisemaan uutiseen jo kolmen viikon takaa. Skift raportoi Finavian isännöimästä, Helsingissä pidetystä lentoyhtiöiden konferenssista, jonka järjesti konsulttiyhtiö CAPA.

Yhdessä seminaarin paneeleista käsiteltiin lentoyhtiöiden yhteistyötä ja siihen mahdollisesti liittyviä omistusjärjestelyitä. Paneelissa oli mukana Finnairin kaupallinen johtaja Juha Järvinen.

Mikään Järvisen kommenteissa ei kuitenkaan antanut ymmärtää, että tekeillä olisi omistukseen saakka meneviä yhteistyökuvioita, pikemminkin päinvastoin.

Niin Järvinen kuin muutkin panelistit antoivat pikemminkin ymmärtää, että muodissa ovat nyt suppeammat, yksittäisten liikennealueiden ympärille muodostettavat yhteisyritykset eli JV:t (Joint Venture).

Niillä on mahdollisuus saada suuria kaupallisia hyötyjä ilman omistusmuutoksiin aina liittyvää riesaa ja vaivaa.

Finnair ja IAG ovat jo nyt mukana kahdessa tällaisessa JV:ssä. Toinen lentää Helsingin ja Japanin väliä ja sen kolmas osapuoli on Japan Airlines. Toinen liikennöi Atlantilla ja siinä on mukana myös American Airlines.

Kaikki neljä yhtiötä kuuluvat samaan Oneworld-allianssiin.

 

Skiftin mukaan Juha Järvinen vihjaisi, että valmistelut Kauppalehden kertomasta yritysjärjestelystä ovat jo käynnissä ja ne voidaan saattaa päätökseen verrattain pian.

Myös Suomen Kuvalehti istui kuuntelemassa tätä paneelia eikä mitenkään voinut vetää tällaista johtopäätöstä Järvisen puheenvuoroista.

Kaupallinen johtaja kehui sen sijaan vuolaasti kahta JV-järjestelyään. Toisin kuin Oneworld-allianssi, ne ovat Finnairin kahden vuoden kokemuksen perusteella tuoneet todellisia etuja ja kaupallista hyötyä, etenkin Japanin reiteillä.

JV on ollut yksi peruste sille, että Finnair avaa ensi vuonna jo neljännen kohteensa Japanissa, mistä on hyötyä myös JV-kumppani British Airwaysille.

Järvisen mukaan Finnairin mahdollisiin yhdistymissuunnitelmiin vaikuttavat ratkaisevasti – ja oletettavasti kielteisesti – Venäjän ylilentoluvat. Niihin perustuu yhtiön koko Aasian-strategia eikä niitä voida vaarantaa mahdollisilla yrityskaupoilla.

Pitemmällä aikavälillä Finnair ei tietenkään käännä selkäänsä konsolidoinnille, joka on jatkunut lentoyhtiömaailmassa jo pitkään. Kehitys jatkuu, joskin vaihtelevalla intensiteetillä.

Järvisen mukaan ei ole mitään syytä peitellä tosiseikkaa, että Finnair keskittyy tekemään itsestään houkuttelevan ostokohteen parantamalla kannattavuuttaan.

Finnairin konsolidointia helpottaa yhtiön kurssikehitys. Yhtiön osake on kallistunut vuodessa yli 60 prosenttia eli se on ollut yksi Helsingin pörssin parhaista nousijoista.

Kauppalehden uutinen nosti kurssia yli kuudella prosentilla, mutta iltapäivään mennessä nousu oli tasaantunut rapiaan kahteen prosenttiin.

Mahdollisissa omistusjärjestelyissä avainasemassa on 55,81 prosenttia omistava Suomen valtio.

Finnair on strategisesti merkittävä valtionyhtiö, jossa valtion omistuksen pudottaminen alle 50 prosentin rajan vaatii eduskunnan päätöstä. Tämäkin seikka on omiaan kumoamaan huhuja pikaisista omistusjärjestelyistä.

 

IAG (International Airlines Group) on brittiläinen omistusyhtiö, jonka alla toimii neljä lentoyhtiötä, British Airways, espanjalaiset Iberia ja Vueling ja uusimpana irlantilainen Aer Lingus. Sen IAG osti aiemmin tänä vuonna.

Alan keskittymistä yrityskauppojen sijasta JV-järjestelyihin vahvistaa myös tuore uutinen, jonka mukaan kaksi Star-allianssiin kuuluvaa suurta lentoyhtiötä, saksalainen Lufthansa ja Singapore Airlines (SIA) ovat sopineet suuresta JV:stä Singaporen ja eurooppalaisten kohteiden, lähinnä Frankfurtin ja Münchenin välillä.

Lisäksi yhtiöt kehittävät muutenkin kaupallista yhteistyötään. Järjestelyssä ovat mukana myös Lufthansan tytäryhtiöt Swiss ja Austrian sekä SIA:n tytär nimeltä SilkAir.

Lufthansan toimitusjohtaja Carsten Spohr kutsui JV:tä yhtiönsä Aasian strategian kulmakiveksi. Omistukseen järjestely ei puutu.

Ristiinomistus ei CAPA:n paneeliin osallistuneen suuren japanilaisen lentoyhtiön ANA:n johtajan Keisuke Okadan mukaan ole edes tarpeen, jos JV-partnereilla on riittävän luja luottamus toisiaan kohtaan.