Farssi: Malmin lentoasema menee kiinni – korvaavaa paikkaa ei enää edes yritetty etsiä

Uutisanalyysi: Näin Helsingin seudun harrasteilmailun ahdinko paheni.
Kotimaa 6.10.2015 17:30
Malmin lentoseman pyöreä päärakennus lokakuussa 2014.
Malmin lentoseman pyöreä päärakennus lokakuussa 2014. © Markku Ulander / Lehtikuva

Joulukuussa 2014 silloinen liikenneministeri Paula Risikko (kok) perusti  kaksi työryhmää pohtimaan Malmin lentoaseman ilmeisen lopettamisen seurausvaikutuksia.

Molemmat työryhmät päättyivät täydelliseen mahalaskuun.

Ensimmäisen työryhmän oli määrä etsiä vastauksia siihen, kuinka lentotoimintaa Malmilla voitaisiin jatkaa sen jälkeen, kun kentän ylläpitäjä Finavia vetäytyy Malmilta, siihen saakka, kun kaivinkoneet (tai ilmeisesti ensin lähinnä paalutuskoneet) aloittavat työt kentälle nousevalla 25 000 asukkaan asuntoalueella.

Tämä siirtymäaika alkaa vuoden 2016 lopulla ja päättyy ehkä vasta vuonna 2020.

Työryhmää johti hyvin ansioitunut ilmailu- ja media-alan yrittäjä, lentokapteeni Esa Korjula.

Ryhmä teki työtä käskettyä. Sen jo viime keväänä julkistetussa raportissa annettiin vastaukset toimeksiannossa esitettyyn kysymykseen.