Facebookin ehtojen vastustaminen vaikuttaa kuin ääneen kiroilu

Professori Jukka Kemppinen antaa maalaisjärkisiä vinkkejä some-käyttäjille.
Kotimaa 15.12.2014 07:30
Facebookin käyttäjiä yhtiön logossa datakeskuksessa Luulajassa Ruotsissa. © JONATHAN NACKSTRAND / AFP / Lehtikuva

Facebook uudistaa käyttöehtoja jälleen vuodenvaihteessa. Niiden mukaan palvelun käyttäjä antaa yritykselle luvan muun muassa käyttää tekijänoikeussisältöä, jonka hän julkaisee Facebookissa tai sen yhteydessä.

Sosiaalisen median käyttäjä joutuu usein törmäämään käyttöehtoihin, jotka suomalaisesta näkökulmasta tuntuvat armottomilta. Facebookin lisäksi muun muassa Twitter, Instagram, Flickr, YouTube ja Blogger sanelevat ehdot, joihin käyttäjien on suostuttava.

Voiko käydä niin, että sosiaalisessa mediassa julkaistuja valokuvia tai tekstejä käytetään esimerkiksi mainostarkoituksessa, professori Jukka Kemppinen?

”Kyllä voi.”

Jos niin tapahtuu, kenelle siitä voi valittaa?

”Jos oikeuksien saaja, eli Facebook tai vastaava sosiaalisen median palvelu, ei vapaaehtoisesti vastaa lähetettyyn sähköpostiin ja reagoi pyyntöön, niin tällaisissa tapauksissa olen sanonut, että unohda asia. Yritykset oikaista asiaa johtaisivat todennäköisesti pelkästään lisäkustannuksiin. Oikeudellisesti arvioiden luovutusmenetys on rahamäärältään pieni verrattuna oikeuskuluihin, ja mahdollisuudet eivät ole kehuttavat.”