Facebookin ehtojen vastustaminen vaikuttaa kuin ääneen kiroilu

Professori Jukka Kemppinen antaa maalaisjärkisiä vinkkejä some-käyttäjille.

Facebook
Teksti
Mikko Huotari
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Facebook uudistaa käyttöehtoja jälleen vuodenvaihteessa. Niiden mukaan palvelun käyttäjä antaa yritykselle luvan muun muassa käyttää tekijänoikeussisältöä, jonka hän julkaisee Facebookissa tai sen yhteydessä.

Sosiaalisen median käyttäjä joutuu usein törmäämään käyttöehtoihin, jotka suomalaisesta näkökulmasta tuntuvat armottomilta. Facebookin lisäksi muun muassa Twitter, Instagram, Flickr, YouTube ja Blogger sanelevat ehdot, joihin käyttäjien on suostuttava.

Voiko käydä niin, että sosiaalisessa mediassa julkaistuja valokuvia tai tekstejä käytetään esimerkiksi mainostarkoituksessa, professori Jukka Kemppinen?

”Kyllä voi.”

Jos niin tapahtuu, kenelle siitä voi valittaa?