EU-komission outo vastaus Volkswagen-skandaaliin: kiristetään testausta, joustetaan päästörajoista

Dieseliin panostanut autoteollisuus kärsii 1990-luvun politiikasta, sanoo tutkija.
Kotimaa 10.2.2016 07:30
Komission asettamat päästörajat höllentyvät vuonna 2017. © LEHTIKUVA / AFP PHOTO / DPA / PATRICK PLEUL

EU-komissio on siirtämässä autojen päästömittaukset laboratorioista normaaliajossa tapahtuvaan testaukseen. Samalla komissio on kuitenkin päättänyt höllentää merkittävästi dieselmoottoreiden päästörajoja.

Kyseessä ovat samat typpioksidipäästöt, joissa huijaamisesta Volkswagen jäi kiinni Yhdysvalloissa viime syyskuussa.

Voimassa oleva direktiivi vaatii pienempiä päästöjä kuin komission uusi asetus. Komission asetus antaa luvan ylittää voimassa olevat päästörajat 2,1-kertaisesti vuoteen 2019 asti. Tämän jälkeenkin nykyrajat saa ylittää 1,5-kertaisesti.

Asetuksen voimaantulo varmistui, kun sen kumoamaan pyrkinyt vastalause kaatui Euroopan parlamentissa. Uusi päästöjen testikäytäntö otetaan käyttöön syyskuussa 2017.