EU-komissio vaatii: Someen jaetusta uutislinkistä tekijänoikeusmaksu – Järjetöntä, sanovat kansalaisjärjestöt

Linkkiveron haluavat erityisesti isot mediatalot, joilta digitalisaatio vie tuloja.
Tuomas Pulsa
Kotimaa 25.7.2017 07:28
Olet todennäköisesti joskus jakanut sosiaaliseen mediaan mielenkiintoisen uutisen tai muun artikkelin. Silloin olet varmaan myös huomannut, miten ainakin Facebook ja Twitter muokkaavat linkistäsi automaattisesti esikatselunäkymän. Siinä näkyy yleensä jutun otsikko, kuva ja pieni määrä tekstiä. Loppu...

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Keskustelu

Loukkaantuisiko mainostajat, jos mediatalot astuisivat heidän varpailleen alkamalla itse myymään tavaraa?

En yleensä tilaa Hesaria tai mitään muutakaan, mutta voisin tukea lehteä tilaamalla ruokatarvikkeita heidän verkkokaupastaan.

Voisin myös varata ajan parturiin Suomen kuvalehden kautta.

Maito on jo kaatunut, ja nyt sitä yritetään imuroida takaisin astiaan.

Se, että mediatalot alkoivat jakaa maksutta sisältöään vuosituhannen vaihteessa, oli kuin ne olisivat hakanneet nauloja omaan arkkuunsa. Ajatuksena taisi olla ns. sisäänheitto-tyyppinen nettisisältö, mutta miltä kuulostaisi se, että yksi kauppias tarjoaa ilmaisen kahvipaketin, toinen ilmaisen jauhelihakilon ja kolmas vaikka maidon toivoessaan että asiakkaat sitten maksavat kaikesta muusta. Seurauksena asiakkaat kiertävät kaupasta toiseen keräämässä ilmaistuotteita, kunnes kauppiaat alkavat hakea toisiltaan niitä ja jakavat muidenkin ilmaistuotteita omissa kaupoissaan.

Pian kukaan ei halua enää maksaa mistään mitään.

Fiksua liiketoimintaa? Niinpä, juuri sellaista mediassa on harjoitettu ja nyt sitten yritetään paikkailla omaa tyhmyyttä. Median sopulimaisuudesta kertoo se, että tähän typeryyteen lähdettiin, koska kaikki muutkin lähtivät.

Kiinnostavaa on se, että nettiyhteyksistä kyllä suostutaan maksamaan kiltisti ja mukisematta, mutta sisällöstä – siitä olennaisesta – ei haluta maksaa mitään. Mutta tämä on median itsensä syytä – katsokoon vain peiliin.