Ensin salaatin sai omaan muovikippoon, pari viikkoa myöhemmin ei – Asiakkaiden astiat arveluttavat kauppiaita

Eviran mukaan ruokaa voi myydä asiakkaan omaan astiaan. Kauppaketjujen käytännöt eroavat toisistaan.

Evira
Teksti
Mirka Heinonen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Kevättalvella  helsinkiläinen Ritva Lassila meni kauppakeskus Lauttiksen S-marketiin, kuten monesti ennenkin. Hän käveli tuoretiskille ja pyysi salaatin, niin kuin on pyytänyt lukuisia kertoja aiemminkin.

Mutta tällä kerralla hän ojensi tiskin yli oman astian, muovisen pakasterasian. Saisiko ostokset siihen?

Lassila oli napannut idean luettuaan lehtijutun muoviroskan vähentämisestä. Oman rasian käyttäminen tuntui hyvältä ajatukselta, sillä Lassila on ostanut viimeisen kahden vuoden aikana lukuisia valmissalaatteja. Puolison kuoleman jälkeen hän on syönyt lähinnä niitä.

Seuraavilla kauppakäynneillä Lassila toi oman rasian mukanaan joka kerta ja sai salaattinsa siihen.  Häntä ilahdutti ajatus jätteen vähenemisestä.

Näin sujui pari viikkoa, sitten tyssähti. Kun Lassila ojensi eräänä päivänä astiaansa tiskin yli,  salaatin ostaminen siihen ei onnistunut.