Ensin hutkittiin, sitten tutkittiin – johtaja antoi pikalausunnon lentokentän vaaratilanteesta aivan liian löysin perustein

Analyysi: Julkisuus ja onnistuneen tutkinnan edellyttämä luottamuksellisuus ovat vaikeasti ratkottava yhdistelmä, kirjoittaa ilmailutoimittaja Jyri Raivio.
Kotimaa 8.1.2020 07:30
Lennonjohtotorni Helsinki-Vantaan lentokentällä.
Lennonjohtotorni Helsinki-Vantaan lentokentällä. © RONI REKOMAA / Lehtikuva

Turkkilaisen THY-lentoyhtiön kone laskeutui Helsinki-Vantaalle tammikuun 18. päivänä 2019 ja rullasi hiljaa pois kiitotieltä. Samaan aikaan saman kiitotien vastakkaisessa päässä Norwegianin kone oli tulossa laskuun.

Lennonjohto ei ollut varma siitä, että turkkilaiskone todella oli ehtinyt pois kiitotieltä. Koneiden välillä oli kilometritolkulla matkaa, mutta alan parhaiden turvaperinteiden mukaisesti lennonjohto käski Norwegianin lentäjiä tekemään ylösvedon.
Käskyä ei noteerattu, vaan kone laskeutui. Molemmat koneet rullasivat asematasolle.

Se siitä?

Kaikkea muuta. Otkesin johtajan, sittemmin professorin arvonimen saaneen Veli-Pekka Nurmen johdolla tilanteesta kehitettiin seuraavina päivinä jännittävä vaaratilanne ja mediaspektaakkeli.

"On selvää, että varatulle kiitotielle ei ilmailun pelisääntöjen mukaan saa laskeutua. Niin tässä on käynyt”, Nurmi sanoi Iltalehdelle.