Ciao, ciao Alitalia? Työntekijät hylkäsivät pelastuspaketin – lentoyhtiö ollut vuosia raskaasti tappiollinen

Omistajat kokoontuvat päättämään velkasaneerauksesta tai konkurssista.

easyJet
Teksti
Jyri Raivio
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Jo vuosia raskaita tappioita tuottaneen, Italian suurimman lentoyhtiön Alitalian omistajat kokoontuvat torstaina 27. huhtikuuta päättämään yhtiön kohtalosta.

Vaihtoehtoja on kaksi: Alitalia pannaan joko velkasaneeraukseen tai suoraan konkurssiin. Ensin mainittukin vaihtoehto saattaisi hyvin johtaa toiminnan lopettamiseen tai ainakin sen dramaattiseen leikkaamiseen.

Alitalian näkymät synkistyivät ratkaisevalla tavalla sen jälkeen, kun yhtiön 11 400 työntekijää hylkäsivät äänestyksessä esityksen uusiksi työehdoiksi. Kaksi kolmesta vastusti esitystä, joka olisi leikannut lentävän henkilöstön palkkoja 8 prosentilla ja johtanut 1 700 työpaikan vähentämiseen.

Esitys oli valmiiksi tingitty viime viikolla käydyissä pitkissä neuvotteluissa. Alun perin yhtiön johto ehdotti uutistoimisto Reutersin mukaan yli kahden tuhannen työpaikan vähentämistä ja jopa 30 prosentin leikkauksia lentävän henkilöstön palkkoihin.

Tingityllä esityksellä oli yhtiön omistajien vahva tuki. Jos se olisi hyväksytty, he olisivat olleet valmiita panemaan yhtiöön kaksi miljardia euroa uutta pääomaa. Siitä 400 miljoonaa olisi maksettu heti torjumaan uhkaavaa kassakriisiä.

Nyt luvassa ei ole rahaa vaan kylmää kyytiä.

 

Alitalian suurin omistaja 49 prosentin osuudella on vuodesta 2014 ollut Arabiemiraattien kansallinen lentoyhtiö Etihad.

Sen toimitusjohtaja James Hogan muistutti lausunnossaan, että nyt hylätty esitys oli kompromissi, jonka olivat hyväksyneet omistajien lisäksi ammattiliittojen johtajat, Alitalian toimiva johto, Italian pääministeri ja kolme muuta ministeriä.

Hogan piti äänestyksen lopputulosta ”syvänä pettymyksenä” ja sanoi Etihadin tukevan yhtiön hallituksen päätöstä kutsua koolle ylimääräinen yhtiökokous torstaiksi ”valmistelemaan lain tarjoamien mahdollisuuksien käynnistämistä”.

Ne ovat siis konkurssi tai velkasaneeraus, jossa taloudellisen kehityksen ministeriö nimittäisi väliaikaisen johdon valmistelemaan puolen vuoden sisään yhtiön toiminnan uudelleen järjestelyä.

Hoganin pettymyksen ymmärtää.

Etihad on kehittänyt omalaatuisen strategian, jonka yksi tukijalka on vähemmistöosuuksien haaliminen ulkomaisista lentoyhtiöistä. Alitalian lisäksi tällaisia osuuksia on viidessä yhtiössä.

Strategia on osoittautunut surkeaksi ja Hogania on jo kehotettu etsimään uutta työpaikkaa.

Pelastaako valtio taas kerran Alitalian?

Alitalia on 70 vuotta vanha yritys, joka ehti jo mennä nurin yhdeksän vuotta sitten. Värikkäiden vaiheiden ja suurten, periaatteessa kiellettyjen valtiontukiaisten jälkeen yhtiö ”syntyi uudelleen”.

Nyt sen 51 prosentin pääomistus jakaantuu kahden italialaisen pankin ja Italian valtion postin kesken.

Omistusmuutokset ja parin vuoden välein uusiksi menneet liiketoimintasuunnitelmat eivät kuitenkaan ole ratkaisseet perusongelmaa. Alitalian tuotantokustannukset ovat aivan liian korkeat kilpailutilanteeseen, jota hallitsevat suuret halpalentoyhtiöt kärjessään EasyJet ja Ryanair.

Alitalia on vuosien mittaan saanut myös runsain määrin valtion tukiaisia. Niiden pitäisi olla EU:ssa kiellettyjä, mutta italialaiset ovat olleet todella luovia keksiessään konsteja tukisäädösten kiertämiseen.

Säästöpaketin hylkäämisen taustalla saattoi hyvinkin olla työntekijöiden luja luottamus siihen, että valtio tulee ja pelastaa tälläkin kerralla.

 

Euroopassa on viime vuosien aikana mennyt nurin useita lentoyhtiöitä.

Tässä sarjassa Alitalia olisi kuitenkin poikkeuksellisen suuri. Sillä on 121 konetta, ja se kuljetti viime vuonna 22,6 miljoonaa matkustajaa. Finnairin vastaavat luvut olivat 49 ja vajaat 11 miljoonaa.

Italia on yhä Euroopan suurimpia turistikohteita, ja Alitalian toiminnan lopettaminen merkitsisi melkoista uusjakoa EU:n lentoliikennemarkkinoilla.

Haaskalle Alitalian asiakaskuntaa jakamaan kerääntyisi varmasti koko joukko kiinnostuneita lentoyhtiöitä.