Bernerin vakuuttelu paikannuksen vapaa­ehtoisuudesta on silmänlumetta

Uutisanalyysi: Ei ole ihme, että yksityisiä yrityksiä kiinnostaa kaupata veronmaksajille käyttöoikeuksia heidän omaan omaisuuteensa.
Salla Vuorikoski
Kotimaa 19.1.2017 17:54

Suomessa aletaan periä tielupamaksuja, jos Anne Bernerin (kesk) johtaman liikenne- ja viestintäministeriön ehdotus menisi läpi.

Lupamaksut tarkoittaisivat tavallisen ihmisen arkeen yhtä liikkuvaa osaa lisää. Silloin pitäisi miettiä, ostaisiko valtion teille kuukauden, puolen vuoden tai vuoden lupamaksun kerrallaan vai pystyisikö sittenkin tässä kuussa ajamaan vain kunnan teillä.

Jotkut pohtisivat, miten tieluvan maksua voisi vältellä kuin tv-lupatarkastajaa aikanaan.

Berner on perustellut hanketta muun muassa sillä, että se loisi alustan uusille innovaatioille ja digitaalisille palveluilla.

Mikä väyläyhtiön kautta toimivien yksityisten yritysten bisnes olisi?

Rautalangasta väännettynä kyse on siitä, että valtion omistama väyläyhtiö myisi yksityisille yrityksille teihin käyttöoikeutta, jota yritykset puolestaan kauppaisivat eteenpäin kuluttajille. Aluksi myös väyläyhtiö myisi näitä tielupia suoraan autoilijoille.

 

Ehdotuksessa kerrotaan, että väyläyhtiön palveluoperaattorina toimiminen kiinnostaa erityisesti pankki-, vakuutus- ja telealan yrityksiä.

Siinä ei olekaan kummoista uutista, että yksityisiä yrityksiä kiinnostaa päästä kauppaamaan veronmaksajille käyttöoikeuksia heidän omaan omaisuuteensa.

Jos kuluttajille myytäisiin vain aikaan sidottua tielupaa eli valtion teiden käyttöoikeutta esimerkiksi vuodeksi, se tuskin loisi uutta kiinnostavaa liiketoimintaa tai digitaalisia innovaatioita. Tällainen myynti olisi yksinkertaista aikatarrakauppaa.

Uutta voisi syntyä, jos yritykset pääsisivät hyödyntämään autojen käytöstä ja liikkeistä kertovaa dataa. Se vaatisi paikannuslaitteet autoihin.

Tuolloin operaattorit voisivat ehdotuksen mukaan kaupata tielupakilometrejä. Ne voisivat myös räätälöidä autoilijalle esimerkiksi paketin, joka antaa luvan ajaa tietyillä teillä tiettyyn aikaan vuorokaudesta.

Lisäksi datan avulla voisi syntyä aivan uusia palveluita, jotka eivät liittyisi suoraan tielupakauppaan.

Mikään ei estä esimerkiksi vakuutusyhtiöitä nyt tarjoamasta asiakkailleen paikannukseen perustuvia tuotteita. Niitä suunnitellaan jo.

Kehitys saisi kuitenkin ison sysäyksen, jos valtio ohjaisi tielupamaksujensa kautta massoittain ihmisiä paikannuksen piiriin.

Erityisen tyytyväisiä yritykset olisivat, jos joku muu maksaisi autoihin asennettavien laitteiden kulut.

Sinäkin olet valmis luopumaan yksityisyydensuojastasi, jos…

Autoihin ei ole tulossa paikannuspakkoa.

Sitä on vastustanut jyrkästi muun muassa hallituspuolue perussuomalaiset, joka on ehtinyt jo irtisanoutumaan ministeriön ehdotuksestakin.

Ehdotuksen mukaan paikannus olisi aina vapaaehtoista.

Vapaaehtoisuus olisi kuitenkin näennäistä, sillä kuten esimerkiksi Facebookin ja Googlen menestys on osoittanut, ihminen on helppo houkutella luovuttamaan henkilökohtaisia tietojaan.

Sinäkin olet valmis luopumaan yksityisyydensuojastasi, jos saat vastineeksi autoilustasi hyvän alennuksen tai riittävän kiehtovia palveluita.

 

Kiinnostavaa olisi tietää tarkemmin, mitä yksityiset yhtiöt suunnittelevat tekevänsä väyläyhtiön kanssa.

Se on vaikeaa, sillä avoimen valmistelun puolesta liputtava liikenne- ja viestintäministeriö päätti salata teettämistään papereista nimenomaan Demos ry:n laatiman ”Liikenneverkkoyhtiön potentiaalinen asiakaskunta” -selvityksen.

Video: Liikenneverkkoyhtiö-selvityksen julkistus 19.1.2017, liikenne- ja viestintäministeriö.

Keskustelu

SK:n toimituskunnan on vallannut hyvin negatiivinen mieliala asiassa kuin asiassa, ehkä se myy suomalaisille patemmin? Kaikki on paskaa paitsi kusi -ajattelutapa ei kyllä vie maailmaa yhtään eteenpäin.

Lukija, kriittisen artikkelin ja teilaavan artikkelin ero on siinä, että kriittisessä artikkelissa tarkastellaan asioita monelta kantilta ja voidaan nostaa esille hyvien puolien ohella riskejä ja vältettäviä sudenkuoppia jne, teilaavan artikkelin tunnistaa siitä että siinä kerrotaan jo etukäteen kuinka kaikki tulee menemään aivan päin mäntyä, ei tule onnistumaan eikä koskaan aikaisemminkaan ole tehty näin.

Teilaavilla artikkeleilla ei saavuteta yhtään mitään positiivista. Asioita kriittisesti tarkastelevilla artikkeleilla osallistutaan aidosti keskusteluun ja edistetään asioiden viemistä oikeaan suuntaan ja nostetaan olennaisia asioista keskusteltavaksi.

Suomessa aivan liian monet puheenvuorot ovat teilaavia. Tässä ovat kunnostautuneet median lisäksi viime kuukausina oikeustieteen professorit, mikä tahansa muutosesitys on väärin ja ei voi onnistua. Mihin me tarvitsemme oikeustieteilijöitä, jotka eivät keksi ratkaisuja, pelkästään ongelmia. Ongelmien keksiminen on helppoa ja negatiivisuus myy, siksi näin ehkä toimitaan. Se ei kuitenkaan edistä asioita pätkääkään.

Onko missään maassa käytössä tuo Bernerin esittelemä malli? Siis joko maksat kalliimman kuukausi/vuosimaksun tai paikantamislaitteen avulla ajokilometrien mukaan.
Sveitsissä olleena epäilen että(Bernerkin sen kansalainen?) tuo vuosivero on sieltä kopioitu. Autosta ei makseta veroa mutta tuollaisesta 2 litran autosta piti maksaa n 5000 CHf vuosiveroa. Ja tuo maakuntakin on sieltä kopioitu. Veron Sveitsissä saa kantoni.
Siellä oli lisäksi moottoritien käytöstä maksettava ”vignette”. Tosi halpa vuositarra maksoi n 40CHF.

Loppu on sitten aivan epäselvää. Valtion tiet (n 17%) olisivat valtio ja maakunta-omisteisen yhtiön omaisuutta, joka perisi tien käytöstä paikantamislaitteen avulla veroa. Entä mökki-ja muut yksityistiet? Entä kun satelliittilaite ei toimi? Harkintaverotus.

Nyt jäitä hattuun. Tehdään yksinkertaisesti niin että autovero puolitetaan. Kuutio-ja päästöarvojen mukainen vuosimaksu (kuten Sveitsissä) ja kaikki moottoritiet maksullisisiksi. Eiköhän rupeaisi länsimetrokin valmistumaan ja maistumaan.

USA:ssa uudemmat moottoritiet ovat aina maksullisia. Ostat ”tagin” ja ajaessasi tullitietä maksu lähtee automaattisesti tililtäsi. Todella yksinkertainen systeemi. Tosin siellä on usein valittavana lähes samantasoinen ilmainenkin tie. Meillä jos aikoo kiertää Lahden moottoritien joutuu tosi huonoille teille.Turkuun tarvitset jo navigaattorin.

Bernerin ansioksi on luettava rohkea ote. Hallituksen ainoa mies, heh. Tosin eilen häntä ei A-studiossa näkynyt ideaansa puolustamassa. Liekö närkästynyt kun kiihkeimmät vastustajat löytyivätkin oman puolueen ”hillbillien” joukosta.

Hyvä selvitys Bernerin ryhmältä.
Oli melko säälittävää katsoa eilistä A-studiota kun asiaa oli perehdytty pinnallisesti ja selvitys oli auennut huonosti. Keskustelijat valittu huonosti? Toki Berner puuttui.
Selvityksessä oli siirtymäkautta valmisteltu, keskustelijat olivat unohtaneet tämän lukea kun siitä oltiin ihmeissään! Berner oltaisiin tarvittu.
Viimeiset 2-3 hallitusta on tiestön rappeutumista ihmetelty ja mitä tehtäisiin. Nyt on purtavaa repikää siitä. Seuraavaksi asuntojen hinnat ja vuokratuki!!

Voisivatko pienet ja keskisuuret yritykset päästä jaolle vaikka vientiyritys Chempoliksen tavoin?

Perustan heti tieoikeuksia ja ajolupia myyvän yrityksen, jos Anne Berner (kesk.) tai Juha Sipilä (kesk.) tekevät joko suoraan tai luotettavien bulvaaniensa kautta tarjouksen. Voin ottaa tarvittaessa perheenjäseniä ja sukua mukaan.

Haluan tietää paljonko yritykseni maksaa ensin a) valtiolle, b) maakunnille, c) yksityisille vuokraa ilmatilasta ja tiekilometreistä? Sen jälkeen voin hinnoitella ajoluvat ajan tai ajokilometrien perusteella. Yritykseltäni saa paljousalennusta.

Olisi hyvä tietää ketkä pääsevät tarjouskilpailuun mukaan ja millä perusteella. Vai joko Berner ja Sipilä kumppaneineen ovat kakun jakaneet? Toivottavasti tällaisesta miljardibisneksestä tulee avoin kilpailu. Juuri nyt Kepu ja hallitus kaipaavat rehellistä otetta, ei juilailua omiin pusseihin ja reppuihin.

Nykysten verojen poisto ja ajokm perusteinen tiemaksu on selvityksen pihvi oikein viritettynä. Tähän mennään tulevaisuudesssa vaikka Berner nyt teilataankin kun sanoi ettei keisarilla ole vaatteita. Organisaatiosta joka tämän toteuttaa täytyy olla hyvin valvottu ja yhteisessä omistuksessa ehkä yhtiö? Caruna on varoittava esimerkki väärästä päätöksestä (jäävuoren huipusta)jota ei saa ikinä unohtaa!