Avoin kirje peruspalveluministerille: Turha kerjätä sääliä

"Me kansalaiset olemme pahoittaneet mielemme jo paljon ennen Teitä", kuntatoimittaja kirjoittaa Susanna Huoviselle.
Kotimaa 20.12.2013 20:00
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen eduskunnan kyselytunnilla 19. joulukuuta. © Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Hyvä peruspalveluministeri Susanna Huovinen (sd), Te kerroitte eduskunnan kyselytunnilla 19. joulukuuta pahoittaneenne mielenne sote-uudistukseen liitetyistä ilmauksista, kuten ”sote-sotku”, "sote-solmu", ”sote-soppa”, "sote-kujanjuoksu" ja mitä näitä nyt onkaan. Sanoitte, että näin halvennetaan ja vähätellään tärkeää asiaa.

Mutta ministeri-hyvä, eivät tavalliset kansalaiset, media, asiantuntijat tai oppositio käytä näitä nimityksiä itselleen elintärkeistä sote-palveluista. Ei terveyskeskus ole meille sote-soppaa.

Käytämme nimityksiä vain puhuessamme poliittisesta prosessista, jonka Jyrki Kataisen (kok) hallitus on tärkeimmistä palveluistamme keittänyt.

Ja on turha kerjätä sääliä tai yrittää siirtää huomio pois hallituksen tekosista. Me kansalaiset olemme pahoittaneet mielemme jo paljon ennen Teitä. Joten me johdamme mielensä pahoittamisen kisaa kenties jopa tuhat–nolla.