Asiat kerrankin paremmin kuin ennen: Sosiaalinen media luo kuplia – mutta myös puhkoo niitä

ESSEE: Ihmiset ovat aina tulkinneet ympäristöään valikoivasti, kirjoittaa Juho Rahkonen.
Kotimaa 20.3.2017 20:55
Juho Rahkonen

Facebook ja Whatsapp ovat kaksi suosituinta sosiaalisen median palvelua Suomessa. Kuvituskuva. © PATRICK SISON / LEHTIKUVA / AP

Sosiaalinen media luo samanmielisten kuplia, mutta samalla se altistaa ihmiset melkoiselle kirjolle mielipiteitä, arvioi Taloustutkimuksen tutkimuspäällikkö Juho Rahkonen uudessa Kanava-lehdessä.

Hänen mukaansa samanmielisten kuplia syntyi myös ennen some-aikaa, kun ihmisten pääasiallinen tiedonlähde oli oman puolueen lehti. Silloin ihmiset törmäsivät omistaan poikkeaviin näkemyksiin todennäköisesti vielä harvemmin kuin nyt.

Suomen Kuvalehti julkaisee Rahkosen kirjoituksen kokonaisuudessaan.


Sosiaalinen media on arkipäiväinen asia; toisille työväline, toisille elämän tyhjiön täyttäjä.

Vielä kymmenen vuotta sitten sosiaalisen median käyttöä työpaikoilla haluttiin rajoittaa ja kontrolloida, koska siinä ajateltiin työajan menevän hukkaan. Kun Facebook ja muut yhteisöpalvelut kasvattivat suosiotaan, niiden käyttöä alettiin katsoa läpi sormien. Nyt on tultu siihen, että yhä useammilla työpaikoilla kannustetaan sosiaalisen median käyttöön tai jopa edellytetään sitä.

Tilaa Suomen Kuvalehti ja jatka lukemista

Saat uusia artikkeleita joka päivä ja 100 vuoden lehdet arkistossa.

Katso tarjous Kirjaudu

Tilaa SK:n uutiskirje

Ajankohtaisimmat ja puhuttelevimmat digisisällöt vastajauhettuna suoraan sähköpostiisi.