10 vuotta Konginkankaasta: Raskas kalusto syypää vain joka 13. kuolonkolariin

Rekka- ja bussikuskit ovat paljon mainettaan parempia, sanoo asiantuntija.

Konginkangas
Teksti
Petri Pöntinen
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Kymmenen vuotta sitten, 19.3.2004, sattui Suomen tieliikenteen pahin onnettomuus Konginkankaalla Keski-Suomessa.

Kahden jälkeen yöllä paperirekka menetti liukkaalla, alamäkeen kaartuvalla tiellä perävaunun hallinnan. Helsingistä päin lähestyi hiihtoturisteja kuljettanut linja-auto. Törmäyksessä menehtyi välittömästi linja-auton kuljettaja ja 22 matkustajaa.

Tilastojen valossa Konginkankaan suuronnettomuus oli poikkeus.

Yhteyspäällikkö Tapio Koisaari Liikennevakuutuskeskuksesta laskee, että vuosina 2003-2012 raskas liikenne oli syyllinen vain joka 13. kuolonkolariin.

Sama prosentteina: kuorma-auto- tai bussikuski aiheutti 7,7 prosenttia moottori- ja kevyen liikenteen kuolemaan johtaneista onnettomuuksista. Onnettomuuksien määrä vaihteli vuosittain 12:sta 21:een.