Kauppiaat ojentavat tyhmää kuluttajaa

Profiilikuva
Blogit Hupparihörhö
Kirjoittaja on toimittaja ja startup-liikemies.
Julkaistu yli kolme vuotta sitten

Vuoden 2018 juntein olio on uudenvuoden aattona Antti Heikkilän Lääkkeetön elämä -kirjaa lueskeleva isä, jonka lapset kärttävät intoa puhkuen, milloin niitä raketteja ammutaan.

Eikö tämä kuluttajasika ole tajunnut, että uuden ajan moraalikompassien eli kauppiaiden mielestä Antti Heikkilän kirja on vaarallinen lukematta ja koirat saavat sotatraumoja ilotulitteista?

Loppuvuoden ilmiö on ollut, että meitä kuluttajia estetään ostamasta vääriä asioita ja asiasta tehdään mahdollisimman suuri haloo. Joulun alla S-ryhmä tiedotti oikeamielisten rumpujen päristessä, että he ottavat lääkäri Antti Heikkilän Lääkkeetön elämä -kirja kauppojensa valikoimista, koska se sisältää väärää tietoa. K-ryhmä seurasi kohta perässä, kun huomasi, että somessa tykättiin kilpailijan sensuurihommista.

Akateeminen kirjakauppa ei suostunut ottamaan tuhmaa kirjaa pois hyllystä.

”Kirjakauppa ei ole ennakkosensuuri. Sen rooli ei ole olla sitä, me emme halua olla sitä”, kommentoi Akateemisen kirjakaupan valikoima- ja hankintapäällikkö Kirsti Kemppainen Talouselämälle. ”Näin sen kuuluu ollakin. Sananvapaus nimenomaan tarkoittaa myös kiistanalaisista asioista keskustelua. Silloin jopa meidän velvollisuutemme on tarjota sitä tietoa ihmisille, jotka haluavat aiheesta lukea.”

Nyt asiakaskadosta kärsivän Redi-kauppakeskuksen ruokakauppiaat ”Teemu ja Ilari” eli keksivät jättää ilotulitteet myymättä.

Tiedote ilotulitteiden myynnistäOlemme päättäneet olla myymättä ilotulitteita. Vuodenvaihteessa taas lukuisat koirat…

Julkaissut K-Supermarket Redi Keskiviikkona 26. joulukuuta 2018

Paukkujen myyntikielto osoittautui mahtavaksi markkinointitempaukseksi. Tämän kirjoitushetkellä päivitys on saanut jo yli 800 jakoa ja lähes viisi ja puolituhatta tykkäystä. Kommenttiketjussa kauppiaita palvotaan ja luvataan tulla ostoksille.

Koska olen ruma sisältä, on pakko kysyä, että eivätkö ilotulitemyyjät yleensä ole itsenäisiä yrittäjiä, jotka pystyttävät kausikojunsa markettien ulkopuolelle? Olisivatko Teemu ja Ilari itse edes teoreettisesti voineet myydä pommeja omakätisesti?

Uusi asia on moraalitoitotus

Vaikka on vaikea kiukustua varsinkaan hyvää tarkoittavien K-kauppiaiden tempauksista, ilmiö on outo. Nykyään on muotia suojella itseään juntimpia vääriltä ajatuksilta tai moraalittomilta perinteiltä kuten ilotulittamiselta. Trendi liittyy politiikkaan, ravintotieteeseen, lääketieteeseen ja moneen muuhun ja on pelottava. Kyse on usein huonosti huoleksi naamioidusta ärsyyntymisestä juntteja kohtaan.

Kaupat jättävät joka päivä tuotteita pois valikoimistaan. Syynä voi olla ennakoitu huono menekki, hyllytilan vähyys tai eettiset periaatteet. Uusi asia on moraalitoitotus, jolla osasta asiakkaista tehdään tyhmiä ja väärämielisiä, somesotureiden taputtaessa käsiään.