Uutisviikko

◼	Kuopion torin alle rakennettiin toriparkkia kesäkuussa 2012.
Kuopion torin alle rakennettiin toriparkkia kesäkuussa 2012.

Kotimaa

Luja luottamus toriparkkiin

Ainakin kahdeksassa kunnassa suunnitellaan uutta toriparkkia tai halutaan kunnostaa tai laajentaa vanhaa.

Kuinka kauan voi kestää yhden 600-paikkaisen, maanalaisen parkkihallin suunnittelu? Vastaus: 20 vuotta.

Niin kauan Turkuun on suunniteltu toriparkkia. Turussa, Suomen toriparkkiai­komusten pääkaupungissa, maanalaisen parkkihallin suunnittelu aloitettiin 1990- luvun puolivälissä.

Hanke nytkähti tämän vuoden toukokuussa taas eteenpäin, kun valtuusto hyväksyi toriparkin vuokrasopimuksen. Parkin uumoillaan valmistuvan 2020-luvun alussa.

Jos jossain on peruste, jolla toriparkkeja on Suomeen ajettu, se on nähty myös Turussa. Usein toriparkilla pyritään varmistamaan keskustan elinvoimaisuus ja vetovoima, kun kaupunkien reunamille rakennetut jättimarketit ja ostoskeskukset imaisevat ihmiset.

Kuopiossa toriparkkihaaveista tuli totta vuonna 2013 uuden laajennusosan auettua. Riesana ovat olleet parkkiluolaan tulvivat sadevedet.

Kävijöiden huippuvuosi oli 2007, ajalta ennen laajennusta.

Keskustaa vaivaa yhä autioituneisuus. Sitä torjumaan mietittiin vuosi sitten eläkeläisille kävelykierroksia toriparkkiin.

Kuopion Pysäköinti Oy:n toimitusjohtaja Ari Pääkkö uskoo, että kävijämäärät kasvavat, kun Suomen talous lähtee nousuun. Hän muistuttaa, että toriparkin ansiosta keskustaan saatiin laajat kävelykadut, kun autot eivät vie tilaa kaduilta.

”Ei täällä usko ole loppunut.”

Hämeenlinnassa usko jo kerran loppui. Se tapahtui 2015, kun valtuusto äänesti toriparkin kumoon. Nyt parkki on noussut tuhkasta, kun huomattiin, että linja-autoaseman seudulle ei voikaan rakentaa kaksikerroksista parkkihallia.

Keskustan tuntumassa on jo kaksi uutta parkkitaloa. Myös moottoritien katteelle rakennetussa Goodman-kauppakeskuksessa on ilmainen parkki­talo, jossa on useimmiten tilaa.

Mutta ”keskustan liiketiloja [on] vaikea saada täyttymään nykyisillä pysäköintiratkaisuilla”, lukee kaupungin vuodentakaisessa raportissa.

Muuallakin on suunnitelmia toriparkin rakentamiseksi. Esimerkiksi Kouvolassa on haviteltu sitä varten kaavamuu­tosta, ja Vaasassa toriparkin laajennuksesta haaveillaan. Suunnitteilla on jopa 1 500 autopaikkaa torin alle.

Joensuussa toriparkin tiimoilta on nähty moninaisia vaiheita. Esimerkiksi Joensuun kauppahalli purettiin ja tilalle rakennetaan liikerakennus.

Jyväskylässä on kaavailtu toriparkin remontointia ikääntymistä seuranneen rapistumisen vuoksi. Tampereella suunnitellaan kaupungin länsipuolelle Kunkku-parkkia.

Helsingissäkin puhuttiin pari vuotta sitten Hakaniemen toriparkkihankkeesta, mutta se on pantu jäihin parempia aikoja odottamaan.

Pietarsaaressa toriparkki avattiin parisen viikkoa sitten. Sen tyhjyyttä on kummasteltu. Kaupunki myönsi syksyllä puolisen miljoonaa lisärahaa pysäköintiyhtiölle.

Kriitikot sanovat usein, että toriparkkeja halutaan vain siksi, että saataisiin rakennusurakoita paikallisille yrittäjille, taloudellista toimeliaisuutta, joka tuo työtä ja panee rahan kiertämään.

Kuopion pysäköintiyhtiön Ari Pääkkö naurahtaa puheille.

”Ehkä jotain tällaista on joskus ennen vanhaan ollut, mutta tuskin nykyään. En ole koskaan tullut tällaista asiaa edes ajatelleeksi.” J

Juha Kauppinen

Kotimaa