kohtaamiset

◼	Anu Komsi.
Anu Komsi.

ooppera

Haastajan luonnetta

Viipurissa tapahtuva koominen ooppera on unohdettu herkku. Anu Komsi toi sen Suomeen.

Anu Komsi istui junassa matkalla Kokkolaan. Vuosi oli 2011. Sattumoisin junassa matkasi myös professori Veijo Murtomäki, koloratuurisopraano Komsin Sibelius-Akatemian aikainen opettaja. Murtomäki tuli innoissaan Komsin puheille ja sanoi, että tämän johtaman Kokkolan oopperan pitää tehdä Giacomo Meyerbeerin L’Etoile du Nord eli Pohjantähti.

”Mä olin, että häh? En ollut kuullutkaan Pohjantähdestä, vaikka Meyerbeerin tiesin.”

Murtomäen ei tarvinnut esitelmöidä kauan, kun Anu Komsi innostui. Ranskalaisen 1800-luvun oopperan tapahtumat sijoittuvat Suomenlahdelle ja Viipuriin. Siinä on myös koloratuurirooli, joka oli kuin kirjoitettu hänen lyyriselle äänelleen.

”Aloitin aikoinaan juuri ranskalaisella koloratuurimusiikilla. Olen kuin kotonani grand opera -repertuaarissa.”

Komsin pianisti löysi L’Etoile du Nordin partituurin antikvariaatista Pariisista. Komsi luki sen ja keksi, että ooppera sopisi esitettäväksi Suomen satavuotisjuhlavuonna. Libreton oli kirjoittanut ranskalainen näytelmäkirjailija Eugène Scribe.

Päähenkilö Katariina, jota Pietari Suuri rakastaa, on yltiövahva nainen. Katariina pelastaa oman kotikylänsä ja lopulta koko Venäjän.

”Päähenkilö on suomalainen nainen, joka on myös mamu. Onhan se vähän erilainen Suomi 100 -esitys.”

Anu Komsi ei ymmärrä, miksi ”valoisaa ja virtuoosista musiikkia” sisältävää Pohjantähteä ei ole ennen esitetty Suomessa. Koko Meyerbeerin tuotanto on melko tuntematon, mihin on Komsin mukaan vaikuttanut Richard Wagnerin antisemitismi.

”Meyerbeer oli juutalainen, ja Wagnerin mielestä juutalaiset eivät osanneet säveltää. Wagner oli myös kateellinen säveltäjälle, jonka oopperoita esitettiin valtavasti 1800-loppupuoliskolla. Kunnes laskeutui hiljaisuus.”

Saksassa säveltäjä on löydetty viime vuosina uudestaan. Mutta ei sielläkään ole esitetty Pohjantähteä.

Kesällä ooppera nähtiin ensi kertaa Suomessa, Kokkolan oopperakesässä. Nyt hauska Suomi-tarina tuodaan Musiikkitaloon Helsinkiin. Sen on ohjannut Maria Sid. Kapellimestarina toimii Sakari Oramo, Komsin puoliso.

Pohjantähti on täynnä kliseitä suomalaisista. Suomalaiset ovat ryyppääviä ja tanssivia opportunisteja. Koko ajan niin humalassa etteivät muista, elävätkö venäläisten vai ruotsalaisten alaisuudessa.”

Oopperaan on pestattu laulajia Sveitsistä, Virosta, Englannista ja Moldoviasta. Orkesterin rungon muodostavat Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin muusikot. Lisäksi on ”käsin poimittuja” muusikoita Lontoosta, Oslosta ja Frankfurtista.

Unohduksiin jääneillä tai oopperan valtavirrasta poikkea­villa esityksillä Komsi haluaa ottaa kantaa, sohaistakin.

”Suomalaisessa oopperassa mennään liian usein helpoimman kautta. Esitetään ennestään tunnettuja teoksia. Mieluummin mä katson kotona tv:tä tai luen kirjoja kuin menen aina samaan oopperaan.”

Vuodesta 2004 toimineen Kokkolan Oopperayhdistyksen ohjelmistossa on nähty sellaisetkin teokset kuin Alban Bergin Lulu ja Heinz-Juhani Hofmannin Ahti Karjalainen, johon libreton teki Juha Hurme.

Omaa oopperaryhmää luotsaava Komsi tuntee itsensä Daavidiksi Goljatin eli Kansallisoopperan rinnalla.

”Mussa on haastajan luonnetta. Sikäli se sopii mulle. Mutta korkea taiteellinen taso vaatii aina tietyn rahoituksen, ja siitä olen saanut taistella.”

Laulaja Komsin ura ja ”hittiroolit” ovat jo vuosia olleet maailmalla. Viime kaudella hän lauloi Milanon La Scalassa. Komsi tunnetaan eritoten nykysäveltäjien kuten György Kurtágin, Esa-Pekka Salosen ja Kaija Saariahon teosten esittäjänä. Mutta on hän esittänyt Jean Sibeliuksen Luonnottarenkin reippaat 50 kertaa.

”Osaan sen vaikka päällä seisten. Silti jännitän joka esitystä.” J

ESSI SALONEN

Pohjantähti Helsingin Musiikki­talossa lauantaina 11. marraskuuta.