kohtaamiset

◼	Les Cowboys on käsi­kirjoittaja Thomas ­Bidegainin debyytti ­ohjaajana.
Les Cowboys on käsi­kirjoittaja Thomas ­Bidegainin debyytti ­ohjaajana.

ELOKUVA

Etsijöiden jäljillä

Rakkautta & Anarkiaa -elokuva Les Cowboys tuo tutun tarinan monikulttuuriseen Eurooppaan.

Terrorismi, muukalais­viha, globalisaatio. Ranskan arvostetuimpiin kuuluvan elokuvakäsikirjoittaja Thomas Bidegainin esikoisohjauksen teemat eivät ole helpoimpia.

Les Cowboys alkaa kertomuksena country and western -musiikkia rakastavasta ja Amerikan kulttuuria ihailevasta isästä, jonka teini-ikäinen tytär katoaa. Lapsi on ilmeisesti rakastunut jihadistiin. Myöhemmin tytön veli lähtee Afganistaniin etsintämatkalle.

”Tämä on elokuva isästä, joka menettää kaiken koska pitää niin lujasti kiinni”, Bidegain kertoo.

John Fordin klassinen lännenelokuva Etsijät on ilmiselvä Les Cowboysin esikuva, vaikka alkupuoli tapahtuu Ranskan ja Belgian kaupungeissa. Isä aloittaa etsintänsä uskaltautumalla arabikaupunginosaan kuin revolverimies intiaanialueelle. Poika polttaa rauhanpiippua taleban-taistelijoiden kanssa.

”Ja 1960-luvulla hän olisi lähtenyt San Franciscoon panemaan kaikkien kanssa. Aina löytyy tapa haistattaa pitkät vanhemmille.”

Yllättävissä kehyksissä tuttu tarina tuntuu uudelta. Hyvä esimerkki on Bidegainin Jacques Audiardille kirjoittama arabirikollisen tarina Profeetta.

Profeetta kertoi vallasta, rahasta ja reviireistä. Se oli vankilaelokuva, joita Yhdysvalloissa on tehty kymmeniä. Se tuntui raikkaalta, koska tapahtui Ranskassa. Meillä eurooppalaisilla on amerikkalaisiin verrattuna etulyöntiasema, voimme sijoittaa lajityyppielokuvaa uuteen maisemaan.”

Kahden sukupolven perhedraama Les Cowboys kasvaa mittakaavaltaan järkälemäiseksi. Tapahtumat kattavat parikymmentä vuotta, 1990-luvulta melkein nykyaikaan. Viimeinen jakso sijoittuu Osama bin Ladenin viimeisiin elinkuukausiin, joiden aikana Bidegain alkoi laatia käsikirjoitusta.

”Silloin ei puhuttu jihadista. Sitten Isis nousi esiin. Äsken luin uutisen ranskalaisesta äidistä, joka löysi kadonneen tyttärensä koulukirjasta arabian­kielistä kirjoitusta. Tyttö oli ilmeisesti lähtenyt Lähi-itään.”

Uutinen sai elokuvantekijän huolestumaan. Onko fiktiolle sijaa?

”Kun käsittelee ajankohtaisia asioita, on riski, että tosielämän paino syö elokuvan. On riski, että meitä pidetään opportunisteina”, Bidegain sanoo.

”Jotkut elokuvat katoavat suuren aiheensa taa.” J

Kalle Kinnunen

Les Cowboys Helsingin ­Rakkautta & Anarkiaa -festivaalilla 17.9.

◼	Andrei Nekrasov The Magnigtsky Actin kuvauksissa.
Andrei Nekrasov The Magnigtsky Actin kuvauksissa.

Elokuva

Totuus Magnitskista?

Nekrasovin kohuelokuva esitetään Helsingissä.

Kiistelty dokumenttielokuva The Magnitsky Act esitetään Rakkautta ja Anarkiaa -festivaalilla ensi viikolla. Elokuvaohjaaja Andrei Nekrasov on paikalla, ja esityksen jälkeen on tarkoitus järjestää keskustelutilaisuus.

The Magnitsky Act kyseenalaistaa Venäjältä karkotetun suursijoittajan Bill Browderin tarinan, jonka mukaan Venäjän viranomaiset kaappasivat häneltä kolme yritystä ja murhasivat hänen asianajajansa Sergei Magnitskin. Samalla se antaa ymmärtää, että Browder teki itse 230 miljoonan dollarin veropetoksen, josta hän syyttää venäläisiä viranomaisia.

Nekrasov on tunnettu presidentti Vladimir Putinin hallinnon ärhäkkänä kriitikkona, mutta Magnitski-elokuvaa on väitetty Kremlin tilaustyöksi. Nekrasov kiistää väitteet jyrkästi.

Browder on tehnyt kaikkensa estääkseen elokuvan esitykset. Hänen asianajajansa ovat uhkailleet elokuvan tuottajia vahingonkorvausvaatimuksilla ja esittäneet todisteita Browderin puolesta.

Elokuva oli määrä esittää huhtikuussa Euroopan parlamentissa, mutta esitys peruttiin Browderin asianajajien vaatimuksesta. Varsinainen ensi-ilta saksalais-ranskalaisella kulttuurikanavalla Artella peruttiin toukokuussa samasta syystä. Pian sen jälkeen Browder uhkasi oikeusjutulla myös Suomen Kuvalehteä, joka kertoi elokuvasta useissa jutuissa.

The Magnitsky Act kilpailee Berliinissä Prix Europa -palkinnosta Norjan NRK-televisiokanavan edustajana. J

Teppo Tiilikainen

The Magnitsky Act Rakkautta & Anarkiaa -festivaalilla 22.9.

LEVYTÄRPiT

Tuttua ja tuntematonta

Cass McCombs on hämy, oman tiensä kulkija, joka jakaa mielipiteet. Laulaja-lauluntekijää voi pitää kornina: hän lentää korkealla, ottaa tyyliriskejä ja assosioi välillä käsittämättömällä tavalla. Musiikki ei kuitenkaan tunnu kiusalliselta edes silloin, kun se groovaa 1980-luvun juustoisessa aikuisrockissa. McCombs on yksinkertaisesti liian luonteva ollakseen eksentrikko. Hän nauttii ristiriidoista ja osaa pukea ne houkuttelevasti: ”Help me to remember to forget what hasn’t happened yet.” Taiteilija ja taidokas taustabändi kulkevat popmusiikin sivupolkuja maisemiin, jotka ovat yhtä aikaa tuttuja ja tuntemattomia. Mangy Love on arvoituksellinen levy, joka soi muhkeasti, eikä unohda huumoria.

Cass McCombs, Mangy Love. Anti.

Kantriherkkis

Ville ”Spigu” Linna soittaa haurasta kantrifolkia. Toinen pitkäsoitto, Viimeinen Papukaija, kertoo eksymisestä: A-puolella seurataan mitä miehelle tapahtuu eron jälkeen. B-puolella baarin kantapeikon katse etsii jo tulevaisuutta pimeydessä vaeltavasta Suomesta. Spigun bändi koostuu ­Aino Vennan muusikoista. Heitä täydentävät Antti Vuorenmaan täyteläinen pedal steel -fiilistely sekä Kai Rantalan Hammond ja kapakkapiano. Jälkimmäinen on tuottanut levylle yhtenäisen luomusoundin, joka tukee pakottomasti kantriherkkiksen ulosantia. Spigu ei ole ilmeikäs tai monipuolinen tulkitsija, mutta se ei haittaa, kun kokonaisuus ­toimii. J

Spigu, Viimeinen Papukaija. Helmi Levyt. 

Antti Karkiainen