Uutisviikko

Talous

Päästörajoituksista ei sopua

EU hävisi ensimmäisen erän Saksan autoteollisuudelle.

EU:n piti päättää henkilöautojen hiilidioksidipäästöjen pudottamisesta kesäkuussa, mutta Saksan liittokansleri Angela Merkelin painostuksesta asia yllättäen­ poistettiin EU:n huippukokouksen esityslistalta. Tämä tapahtui sen jälkeen, kun Merkel oli soittanut EU:n puheenjohtajamaa Irlannin pääministeri Enda Kennylle.

Merkelin toiminnan taustalla on Saksassa 22. syyskuuta järjestettävät liittopäivävaalit. Autoteollisuudella on merkittävästi vaikutusvaltaa, koska se on maan suurimpia työllistäjiä. Kiristyvät rajoitukset iskisivät voimakkaimmin BMW:n ja Mercedes-Benzin kaltaisten isopäästöisten luksusautojen valmistajiin.

Henkilöautojen hiilidioksidipäästöjä oli tarkoitus pudottaa 95 grammaan kilometriltä vuoteen 2020 mennessä.

Pelkona on nyt, että asia saattaa lykkääntyä pitkälle tulevaisuuteen. Liettua aloitti heinäkuussa EU:n uutena puheenjohtajamaana, mutta ympäristöministeri Valentinas Mazuronis ei edes maininnut päästörajoituksia linjatessaan puheenjohtajakauden tavoitteita. Heti kauden alkajaisiksi järjestäjien­ käyttöön toimitettiin 180 uutta BMW:n autoa.

Viime aikoina arvostelu kaatunutta päätöstä kohtaan on kasvanut.

Merkel perusteli asiaa sillä, että maanosan teollista pohjaa ei saa heikentää, vaikka ympäristönsuojelun edistäminen sinänsä onkin tarpeellista.

Euroopan hiilidioksidipäästöistä viidesosa tulee autoista. Hyödyllistä voisikin olla kehittää uusia polttoainetehokkaita autoja, joiden kysyntä on kasvussa.

EU:n päätös sai kritiikkiä myös yllättävältä taholta. Amerikkalainen autonvalmistaja Ford antoi lausunnon, jossa se kertoi pettyneensä siihen, että jäsenvaltioiden vähemmistö pystyi lykkäämään valmiin sopimuksen. Energiatehokkaampia autoja valmistavat Italia ja Ranska ovat vaatineet asian ottamista esille syyskuussa.

Pekka Anttila

KUVAT © JAN WOITAS / EPA / AOP