kohtaamiset

◼	Kati Kovács saapuu Italiasta Helsingin sarjakuvafestivaalille.
Kati Kovács saapuu Italiasta Helsingin sarjakuvafestivaalille.

SARJAKUVA

Mutkikkaampaa kuin labyrintti

Tuotteliaan Kati Kovácsin albumi vie ihmissuhteiden sokkeloon.

Kati Kovácsin uusin sarjakuva-albumi Kamileen labyrintti kertoo lapsena kuuroutuvasta nuoresta naisesta, joka etsii tietään sukunsa ihmissuhteiden sokkelossa.

”Oikeastihan labyrintista johtaa ulos vain yksi oikea tie, mutta ihmissuhteet ovat monimutkaisempia”, Kovács tuumii.

Kamilee joutuu penkomaan perheensä menneisyyttä, jossa suhteet ovat menneet solmuun jo kauan sitten. Kovács sanoo, että päähenkilön kuurouden voi nähdä vertauskuvana. Hän on tukkinut korvansa ongelmilta.

Kuuroudesta tarina lähti kehittymään. Kovács oli lukenut Leena Romun gradun Ruutuja rikkovat ruumiit Kati Kovácsin sarjakuvassa Karu selli, joka käsitteli ruumiillisuuden merkitystä sarjakuvakerronnassa.

”Romu oli löytänyt sarjakuvistani juttuja, jotka pyörryttivät päätäni”, Kovács sanoo. Gradu käsitteli muun muassa Kovácsin hahmojen ruumiinkieltä.

Kun Kovács vei päähenkilöltään kuulon, ruumiinkieli korostui entisestään. ”Oli haaste kuvata henkilöä, joka kommunikoi elehtimällä. Halusin, että lukija ymmärtää sitä, joten en käyttänyt viittomakieltä. Se ei toimisi sarjakuvassa muutenkaan.”

Yhteyden Romun graduun Kovács sanoo tosin hoksanneensa vasta, kun oli jo piirtämässä Kamileeta.

”En yleensäkään ajattele näitä asioita tietoisesti, vaan työskentelen vaistomaisesti. En osaa selittää töitäni kovin hyvin enkä erottaa itseäni niistä. Tykkäsin lukiossa psykologiasta ja luin Freudia, mutta vertauskuvia ja myyttisyyttä tulee sarjakuviini ihan itsestään.”

Romu on tehnyt Kovácsin tuotannosta lisensiaattityönsä, jota laajentaa väitöskirjaksi Sukupuoli, seksuaalisuus ja ruumiillisuus Kati Kovácsin sarjakuvissa.

”Hyvä, jos Romu ja muut analysoivat töitäni. Minulle jää enemmän vapautta. En koskaan edes kirjoita käsikirjoitusta viimeiseen ruutuun saakka, vaan juttu saa elää. Myös Fellinille mielikuvituksen käyttö hämärän rajoilla oli olennaista.”

Federico Fellini sopii tosiaan Kati Kovácsin esi- ja vertauskuvaksi. Helsingissä vuonna 1963 syntynyt Kovács on asunut jo 30 vuotta lähellä Roomaa, joka oli elokuvaohjaajalle keskeinen kaupunki. Sieltä Kovács antoi puhelinhaastattelun.

Felliniä ja Kovácsia yhdistävät myös viitteellinen maailma ja vähän samantapainen rehevä tyyli, jossa vertauskuvat kukkivat.

Kamileen labyrintin eräs vertauskuva on leivos, joka muistuttaa naisen sukuelintä ja viestii kahden henkilön suhteesta halki aikojen. ”Joskus kuvaan seksiä suoraankin, mutta usein vireet ja viitteet ovat kiinnostavampia.”

Kamileen labyrintti on yhdestoista Kovácsin itse käsikirjoit­tama albumi 22 vuodessa. Hän on siis julkaissut albumin keskimäärin joka toinen vuosi. Lisäksi hän on piirtänyt kolme Pauli Kallion käsikirjoittamaa albumia. Tuotanto on suomalaisen taidesarjakuvan laajimpia.

Kovácsin sarjakuvia on käännetty muun muassa ruotsiksi ja ranskaksi sekä hänen ukkinsa äidinkielelle unkariksi. Lisäksi Kovács käsikirjoitti ooppera-animaatioelokuvan Lisa Limone & Marc Orange (Viro 2013). Hänet on palkittu Puupää-hatulla ja sarjakuvan valtionpalkinnolla.

Kovácsin piirrostyyli on vakiintunut aina tunnistet­tavak­si. Edellisessä albumissaan Deltan kaksoset hän käytti luonnosmaisempaa tyyliä. Kamileen labyrintti näyttää taas tutummalta.

Deltan kaksosissa kokeilin tyylin vaihtelemista tunnelman mukaan ja käytin tussiterän lisäksi sivellintä. Kamileessa piirsin hahmojen ääriviivat tavalliseen tapaan, mutta muuten käytin tehosteena sivellintä ja paikoin jopa sormiani.”

Kovácsin alitajunnasta pulpahtaa yksi useimpia hänen sarjakuviaan yhdistävä tekijä.

”Niissä on melkein aina joku siivooja. Ehkä siksi, että teen sarjakuvani kotona enkä käy muissa töissä. Siivoaminen on mielessä piirtäessä ja piirtäminen siivotessa.” J

HARRI RÖMPÖTTI

Kati Kovács esiintyy Helsingin sarjakuvafestivaalilla 2.–4. syyskuuta. Näyttely Kamileen labyrintin alkuperäispiirroksista on esillä Espoon kulttuuri­keskuksessa 1.–18. syyskuuta.

© Tiziana Fabi / lk