kohtaamiset

◼	Insiden päähenkilö karkumatkallaan.
Insiden päähenkilö karkumatkallaan.

peli

Vasten valtavirtaa

Tanskalainen indie-peli ottaa kantaa ja puhuttelee syvältä.

Tanskalaiselle pelisuunnittelijalle Arnt Jensenille ja hänen noin 20-henkiselle tiimilleen pulmaseikkailupeli Inside on ollut valtava projekti. Työ alkoi jo ennen kuin debyyttipeli Limbo julkaistiin kesällä 2010.

Yli kolme miljoonaa kappaletta myyneen Limbon menestys antoi Jensenille ja hänen liikekumppanilleen Dino Pattille mahdollisuuden ostaa firma takaisin sijoittajilta ja toimia itse Insiden julkaisijana. Näin turvattiin alalla harvinainen työrauha ja taiteellinen riippumattomuus.

Sivuttaissuuntaisessa pelissä ohjataan poikaa, joka pakenee takaa-ajajia sateisessa metsässä. Karkumatka vie suuryrityksen tiloihin, joissa suoritetaan transhumanistisia kokeita.

Tarkoitus on hyppiä esteiden yli ja ratkoa pulmia. Pelaaminen on riittävän selkotajuista, jotta aiempaa kokemusta ei vaadita. Pulmat kehittyvät myös kiehtovasti, kun liikuteltavien esineiden paino ja liikerata vaativat pohdintaa.

Pelissä ei ole puhetta, ohjeita eikä tekstiä. Sanaton kerronta onkin hyvin ansiokasta, sillä Inside vakuuttaa eritoten symboliikallaan.

Harkituilla kameranliikkeillä, riisutulla värimaailmalla, valaistuksella ja varjoilla ohjataan pelaajan huomiota tehokkaasti. Persoonallisuutta kasvattaa niukka syntetisaattorimusiikki, joka on äänitetty ihmiskallon läpi.

Tutkimalla melankolisia aluei­ta ja vähäeleisiä hahmoja ymmärtää karmean tapahtumaketjun, jonka loppuratkaisu on pysäyttävä.

Inside arvostelee teknologiavetoista yhteiskuntaa ja poliittista propagandaa. Se on huuto itsenäisen ajattelun ja solidaarisuuden puolesta.

Peli on myös kritiikkiä pelisuunnittelun valtavirtaa kohtaan. Siinä missä nykypelit sekoittavat laajuuden syvällisyydeksi, Insiden monitulkintaisuus kumpuaa yksinkertaisuudesta.

Onneksi kokonaisuus ei ole ylenkatsova eikä ahdasmielinen, vaan arvokkaan hillitty ja pohjimmiltaan raikkaan humaani. J

johannes valkola

Inside. Playdead. PC, Xbox One.

Aira Savisaari & Mimmu Tihinen:Ponku, Peetu ja helppo nakki. 144 sivua. Karisto 2016.
Aira Savisaari & Mimmu Tihinen:Ponku, Peetu ja helppo nakki. 144 sivua. Karisto 2016.

kirja

Haparoivan lukijan ensimmäinen kirja

Puhuva Ponku-koira innostaa lukemaan.

Aira Savisaaren ja Mimmu Tihisen kirja lupaa opettaa huterasti lukevia lapsia lukemaan lisää. Tämähän osui. Meillä lapsi oppi lukemaan puolisen vuotta sitten, mutta yli kolmen sanan lauseita hän ei ole halunnut edes yrittää lukea, saati sitten liian pitkiä sanoja. Kokeillaan kiinnostaisiko tämä!

Ponku on koira, joka osaa puhua. Puhetta kaikki eivät ymmärrä, mutta ekaluokkalainen Peetu ja jotkut muutkin kirjan ihmishahmot ymmärtävät. Ponku ja Peetu perustavat etsivätoimiston ja seikkailevat koulumaailmassa. Kirjan on kuvittanut Lotta Kauppi. Etsivätoimiston ensimmäinen tehtävä on kadonneen keittokirjan arvoitus.

Lukemaan opetteluun kirja toimii hyvin. Lauseet ovat enimmäkseen hyvin lyhyitä, sellaisia, joihin aloittelijakin jaksaa tarttua. Lyhyet lauseet pienikin lukija ymmärtää. Kirjassa on sarjakuvamaisia kuvia ja kuvissa usein helposti luettavia puhekuplia. Joitakin sanoja on tavutettu ja siellä täällä on tekstikatkelmia tikkukirjaimilla. Kirja sopii hyvin yhdessä vanhemman kanssa luettavaksi niin, että vanhempi voi välillä pyytää lasta lukemaan helppoja lauseita. Miksei ensimmäiseksi omaksi lukukirjaksikin jo pikkuisen paremmin lukeville.

Tarina on monista ekaluokkalaisista varmasti kiinnostava, seikkaillaanhan siinä koulussa. Tarina kertoo etsivätoimisto Jelpistä, siitä, saako kulkukoira Ponku jäädä Peetun luo, jos sille ei löydy omistajia, ja Tinjasta, joka ei meinaa oppia lukemaan, mutta saa avun Ponkusta. Ponku alkaa hänelle lukukoiraksi, joka kuuntelee epävarmaa lukemista arvostelematta. Ponku pestataan lukukoiraksi Peetun ja Tinjan koululle.

Meillä lukemista harjoitteleva on vasta päiväkodissa, eikä tarina siksi oikein jaksa kiinnostaa häntä. Pari iltaa hän kuitenkin viihtyy kirjan parissa, koska siitä irtoaa koko ajan pieniä, häntä viehättäviä lukutehtäviä. J

elina venesmäki

muotoilutärpit

Taas ympyrää

Asuntomessut pidetään 7.8. asti Seinäjoella, jonka messukaupunginosassa Pruukinrannassa asutaan pientaloissa järven rannalla kolme kilometriä keskustasta. Uutta ovat pohjalaisen perinnetalon eli kaksfooninkisen näköiset punamultakartanot, joita alueella on useampi, mutta enemmän näkyy vanhoja messukuvioita: taloissa kahden kerroksen korkuisia olohuoneita ja mustia lautaverhoiluja, kaduilla ympyrää. Viime vuonna Vantaalla messukorttelien keskus oli katuympyrä nimeltä Tiikerinsilmä, Seinäjoella pyöriön nimi on Tulikivimylly.

Voi herranjestas

Muumi-, Peppi- ja Angry Birds -astioiden jälkeen mehunsa voi ryystää ja kalapuikot syödä Vaahteramäen Eemeli -astioista. Fiskars Groupin omistama Rörstrand tuo syyskesällä kauppoihin mukeja, kipon ja lautasen, joissa on Björn Bergin alkuperäiskuvituksia Astrid Lindgrenin tunnetuimman poikahahmon ja hänen kotiväkensä metkuista. Iida-sisko roikkuu siis lipputangossa, Liina-piian särkevää hammasta poistetaan kotikonstein ja puu-ukkoja veistellään.

Uusi Design Forum Shop?

Helsingin Mikonkadulle avautuu 11.8. suomalaisten muoti- ja muotoilutuotteiden lifestylemyymälä TRE, jonka toimitusjohtaja Tanja Sipilä toimi Suomen suurimman Finnish design -liikkeen Design Forum Shopin myymälänhoitajana, kunnes se lopetettiin pari vuotta sitten tappiollisena. Sipilän mukaan kivijalka- ja nettikauppa TRE on ottanut opikseen asioista jotka menivät pieleen, ja keskittyy tavaroiden myyntipotentiaaliin. J

minna kontkanen