kohtaamiset

◼	Nastja Säde Rönkkö.
Nastja Säde Rönkkö.

Kuvataide

Muiden armoilla

Nastja Säde Rönkkö ja elokuvatähti Shia LaBeouf ottavat riskejä Lapissa.

Aihe on vaihtoehtoiset totuudet. Ison installaa­tion kautta tehdään suoraa esitystä ympäri maailman. ­Teos muuttuu yhdeksän näyttelykuukauden ajan.

”Tämä on vaikeaa, kun en tiedä, mitä voin sanoa! Se tutkii yhteyden luomista sosiaalisen median kautta ja toisaalta eristäytymistä yhteiskunnasta”, Nastja Säde Rönkkö kertoo Kiasmassa, jonka näyttelykerroksiin rakennetaan näyttelyä ARS17 – Hello World!

Erityinen osuus tapahtuu satojen kilometrien päässä nykytaiteen museosta. Teoksessa #ALONETOGETHER kolme taiteilijaa eristäytyy kuukaudeksi Lappiin omiin mökkeihinsä, joista he voivat viestiä ainoastaan Kiasman näyttelyvieraiden kanssa. Muu kommunikaatio on katkottu.

ihanteelliselta suomalaiselta lomalta kuulostava installaatioperformanssi voi nousta kansainväliseksi uutiseksi. Suomalainen Rönkkö kuuluu taideryhmään LaBeouf, Rönkkö & Turner. Teokset ovat saaneet huomiota siksikin, että yksi kolmikosta on Transformers- ja Indiana Jones -elokuvista tuttu Hollywood-tähti Shia ­LaBeouf. Kolmas jäsen on brittitaiteilija Luke Turner, joka on käsitellyt vilpittömyyttä nykykulttuurissa.

Kolmikon edellinen teos on HEWILLNOTDIVIDE.US. He pystyttivät Trumpin kauden alkaessa New Yorkiin nettikameran, johon kuka vain sai hokea lausetta ”Hän ei jaa meitä”. Monet kävijät huutelivat kyseenalaisia viestejä.

”Se on ollut aika kamalaa”, Rönkkö kertoo. ”Teoksesta on tullut vaihtoehto-oikeiston ja internetin trollien lempilapsi ja sitä on jouduttu liikuttelemaan. Siitä on tullut kauhea päänvaiva.”

Teoksen pitäisi jatkua Trumpin kauden loppuun. Kolmen taiteilijan viestintä­kanavat ovat jo nyt täyttyneet ärhäkästä palautteesta.

”Haluamme luottaa ihmisiin ja siihen, että kaikki voivat sanoa asioita, mutta me ei missään nimessä haluta antaa jalansijaa vihapuheelle.”

”Teos on saanut miettimään taiteilijan vastuuta. Mikä on oma vastuuni on, jos jotain tapahtuu.”

Kaikki meni hyvin, kun edellisessä #ANDINTHEEND -teoksessa ihmiset saivat tuoda kolmikolle sanoilla ”Ja lopulta” alkavia viestejä, jotka heijastettiin Sydneyn oopperatalon ulkoseinään. Helsingin teoksessa LaBeouf, Rönkkö ja Turner ovat haavoittuvampia kuin aiemmin. Kaikki kolme ovat yksinäisissä mökeissään riippuvaisia viestinnästä sosiaalisessa mediassa. Ihmiskokeessa voi tapahtua inhottavia tilanteita.

”Me aloitamme jotain, ja siitä tulee sellainen, minkä ihmiset siitä tekevät.”

Rönkkö on käsitellyt soolo­teok­sissaan läheisyyden ja yhteisyyden tunteita: tatuoinut ihmisen muistoja Moskovassa ja kulkenut, minne koirat kuljettavat Madridissa. Hän on kuvannut videoita paikoista, joita ihminen on tuhonnut tai tuhoamassa.

”Vastaus ei ole, ettei tee mitään, eikä sellaisen taiteen tekeminen, josta ihmisillä ei nouse tunteet pintaan.”

ARSit ovat olleet vuodesta 1961 suomalaisen nykytaiteen virstanpylväitä. Niissä on kahdeksan kertaa esitelty uusia tapoja miettiä taidetta ja samalla yhteiskuntaa.

Kiasmassa 24 taiteilijaa käsittelee digitaalista murrosta. Britanniassa asunut ja opiskellut Rönkkö odottaa erityisesti idolinsa, saksalaisen Hito Steyerlin koko viidennen kerroksen vievää teoskokonaisuutta ja amerikkalais-belgialaisen tuttavansa Cécile B. Evansin töitä. Molemmat käyttävät teknologiaa kekse­liäästi.

Rönkön työryhmän installaatio sijoitetaan mediataiteilija Jaakko Pallasvuon teosten viereen ison lasi-ikkunan eteen. Hän toivoo, että teos välittää inhimillisyyttä ja vilpittömyyttä.

Nuo määreet eivät välttämättä enää tarkoita ironian välttämistä tai rauhoittavaa läheisyyttä.

”Voihan pahuuskin olla vilpitöntä.” J

Tero Kartastenpää

ARS17 Kiasmassa (Mannerheimin­aukio 2, Helsinki) 14.1.2018 asti.