kohtaamiset

◼	Jyrki Karttunen.
Jyrki Karttunen.

tanssi

Jyrki nimeltä Jemina

Tanssiteatterin johtajalla on vielä showhenkisempi toinen minä.

Hiukset on leikattu lyhyiksi. Ruumiinrakenne näyttää kestävyysurheilijalta, silmälasit asiallisilta. Niiden takaa pilkottaa likinäköisen professorityypin katse.

Miehen sormissa on läpikuultavan pinkkiä kynsilakkaa. Lähes kolmekymmentä vuotta Helsinkiin muuttonsa jälkeen hän puhuu mie-murretta.

”Se ei vaan lähtenyt pois edes citykulttuurin vuosina”, toteaa Suomen suurimman tanssiteatterin Helsinki Dance Companyn taiteellinen johtaja, koreografi Jyrki Karttunen, 47. Ryhmä toimii Suomen katsojaluvuiltaan suurimman teatterin eli Helsingin kaupunginteatterin sisällä.

Karttusen vuonna 2012 debytoineen drag-komediahahmon Jeminan uusi lavahupailu sai kantaesityksensä Helsingin Kaapelitehtaalla.

Jemina – The Great American Show! on jatkoa Jeminan monta elämää -esitykselle, joka nähtiin viimeksi Helsingin Itäkeskuksessa loppusyksystä.

Monta elämää oli Karttusen melkein-soolo. Hän näytteli, tanssi nykytanssia ja lauloi.

Viattoman esiintymishaluinen Jemina väitti milloin tulleensa hylätyksi sota-ajan Viipuriin, milloin purjehtineensa lautalla New Yorkiin. Esitys sai Vuoden teatteriteko 2012 -palkinnon.

Jemina – The Great American Show’ssa lavalle nousee koreografi Karttunen mukaan luettuna kymmenen tanssijaa, jotka vuorottelevat Jeminan roolissa. USA:ssa ollaan, kimalteessa suurin piirtein ­uidaan.

Show’n käsikirjoitus ja henkilöohjaus ovat Heidi Räsäsen. Tanssit ja vuorosanat syntyivät harjoituksissa ryhmän kesken improvisoiden.

”Helsinki Dance Companyn tanssijat ovat moniosaajia, he osaavat tanssia ja laulaa”, Karttunen sanoo.

”Tästä tuli lohdullisempi kuin miltä se vaikutti USA:n presidentinvaalien aikaan. Itse ainakin kaipaan naurua tässä poliittisessa tilanteessa.”

”Esitys on täyttä trashia ja kitschiä, eikä totuus tässä tyyli­lajissa saa tulla hyvän tarinan tielle.”

Jyrki Karttunen pääsi työnantajansa palkkalistoille ensimmäistä kertaa 20-vuo­tiaana vuonna 1989, kun Helsinki Dance Companyn nimi oli vielä Helsingin kaupunginteatterin tanssiryhmä. Sen johtaja Jorma Uotinen pyysi hänet töihin Kuopio tanssii ja soi -festivaalin kurssilta.

Neljä vuotta myöhemmin Karttunen jättäytyi freelanceriksi. Myös hänen läpimurrostaan koreografina on aikaa: duetto Digital Duende (1998) oli vakavaankin makuun sopivaa nykytanssia.

Vuonna 2005 hän perusti oman, useita kantaesityksiä maailmalle saattaneen tanssiryhmänsä Karttunen Kollektivin, joka otti viimeiset askeleensa syksyllä 2013. Hänestä oli edellisenä vuonna tullut Helsinki Dance Companyn johtaja.

Pestissään Karttunen suunnittelee Suomen suurimpia musikaalien tanssinumeroita. Viime syksynä ensi-iltaan ­tuli koko perheen Shrek, jonka tanssiosuudet ovat runsaita ja kiiteltyjä, ja ensi syksyssä häämöttää suurmusikaali Myrsky­luodon Maija. Toukokuussa Kansallisbaletissa nähdään hänen koreografiansa Sibeliuksen Valse tristeen.

Jeminan lisäksi Karttunen on hypännyt johtamansa talon lavalle Keijukaisneuvos Koo -tanssinäytelmän (2014) nimiroolissa. Karttunen loi Koon ajatellen kantaesityksen aikoihin syntynyttä tytärtään. Silti voidaan kysyä, tunteeko hän ristiriitaa palkkajohtajana, joka ottaa esityskalenteriin omia teoksiaan.

”Siinä suhteessa kyllä, että menen lavalle, vaikken omasta mielestäni enää ole mikään tanssija. Edellisen teatterinjohtajan Asko Sarkolan ja uuden Kari Arffmanin kanssa esitykset on kuitenkin aina lyöty ­lukkoon.”

Karttusen taiteellisen johtajan pesti päättyy heinäkuun lopussa. Hän jatkaa Helsinki Dance Companyn pääkoreografina, jolla on vähemmän hallintotehtäviä. Tanssille jää vielä enemmän aikaa. J

Minna Kontkanen

Jemina – The Great American Show! Helsingin Kaapelitehtaan Pannuhallilla 8. huhtikuuta asti.