Blogit

Professori Marko Maunula seuraa USA:n politiikkaa ja populaarikulttuuria

Black Pantherin action-fantasia kuvaa afroamerikkalaista identiteettiä yksinkertaisesti, mutta tehokkaasti

Blogit Americana 13.3.2018 09:10
Marko Maunula
Kirjoittaja on Yhdysvaltain historian professori Atlantassa.

(Varoitus: blogi sisältää juonipaljastuksia.)

 

Black Panther -elokuva on muodostunut Yhdysvalloissa suurimmaksi kulturaaliseksi elokuvatapaukseksi sitten Mel Gibsonin The Passion of the Christ -elokuvan (2004) tai Steven Spielbergin Schindlerin listan (1993).

Jokainen kolmesta elokuvasta vetosi sidosryhmiinsä voimakkaan tunteellisesti. Ne myös avasivat kristittyjen, juutalaisten ja afroamerikkalaisten maailmankuvaa ja kokemuksia ulkopuolisille.

Black Panther on luonnollisesti fantasiaa, mutta se käsittelee miljoonia afroamerikkalaisia koskettavaa historiaa, kulttuuria, sosiaalipsykologiaa ja etiikkaa voimakkaammin kuin akateemiset tai poliittiset manifestit.

Elokuvan sydämessä on utopistinen fantasia Afrikasta ilman kolonialismia, mytologinen satu paratiisimaisesta tieteen ja kulttuurin keskuksesta. Sen toinen keskeinen teema käsittelee afroamerikkalaisten suhtautumista kolonialismin, orjuuden, rasismin ja väkivallan leimaamaan historiaansa.

 

Elokuvan hahmot ovat symbolisia arkkityyppejä.

Elokuvan valkoinen pahis Klaue, asekauppias Johannesburgista, edustaa kolonialismia. Hän tienaa elantonsa varastamalla afrikkalaisten resursseja, moraalisesti harhautuneiden afrikkalaisten avulla.

Valkoinen hyvis, CIA-agentti Everett K. Ross, symbolisoi valkoista kykyä ja valmiutta tunnustaa menneet synnit ja toimia yhteistyössä sekä oppia uusia asioita afrikkalaisilta. Miehen roolina on muistuttaa afroamerikkalaisten sitoutumisesta liittovaltioon, joka, virheistään huolimatta, on usein ollut afroamerikkalaisten tuki Etelän rasismia vastaan.

Musta pahis, Erik ”Killmonger” Stevens kiteyttää koston ja väkivallan kierteen tuhoavuuden. Hän artikuloi afroamerikkalaisen raivon rasismia kohtaan, vihan jonka viha synnytti. Killmonger on Elijah Muhammad: mustan rasismin symboli ja vastapaino Martin Luther Kingin anteeksiannon ja rakkauden filosofialle.

Musta hyvis, elokuvan päähahmo T’Challa symboloi afrikkalaista ja afroamerikkalaista ylpeyttä ja tietoisuutta historiastaan, anteeksiantoa, sekä halua opettaa muuta maailmaa oppimaan ja ymmärtämään Afrikan lahjat ihmiskunnalle.

 

Elokuvan viesti ei ole kovinkaan monimutkainen, mutta se on tehokas. Black Panther on synnyttänyt debatteja historian ja taiteen merkityksestä afroamerikkalaisen identiteetin analyysille. Harvoin näkee amerikkalaisten eturivin älyköiden keskustelevan yhtä laajasti sarjakuvaan perustuvasta action-fantasiasta.

Black Panther on virstanpylväs amerikkalaisessa elokuvassa. Se vuorenvarmasti rohkaisee studioita tarttumaan ns. mustiin aiheisiin tai afroamerikkalaisten tähdittämään mainstream-elokuviin. Pelkästään elokuvan tähänastinen tuotto, yli miljardi dollaria, takaa sen.

 

Soundtrack: James Brown, Say It Loud – I’m Black and I’m Proud.